Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

“Θα υπερασπιστούμε τα σινεμά της πόλης” – Μήνυμα συνέχισης ενός δίκαιου αγώνα έστειλαν οι άνθρωποι του πολιτισμού

Στο κατάμεστο Αστορ δόθηκε μήνυμα της συνέχισης του αγώνα για να μην εξαφανιστούν από τον χάρτη δύο πολιτιστικά τοπόσημα του κέντρου της Αθήνας,..

Στο κατάμεστο Αστορ δόθηκε μήνυμα της συνέχισης του αγώνα για να μην εξαφανιστούν από τον χάρτη δύο πολιτιστικά τοπόσημα του κέντρου της Αθήνας, οι κινηματογράφοι Αστορ και Ιντεάλ οι οποίοι μετά τις πρόσφατες εξελίξεις κινδυνεύουν να οδηγηθούν σε αφανισμό καθώς τα αρμόδια υπουργεία (Πολιτισμού και Περιβάλλοντος) με διάφορες προφάσεις αρνούνται να προχωρήσουν στο να κηρυχθεί διατηρητέα η χρήση του κινηματογράφου στο τμήμα που καταλαμβάνει σήμερα η χρήση αυτή.

Ανθρωποι του πολιτισμού, σκηνοθέτες, κριτικοί, αιθουσάρχες, κόσμος που αγαπά το σινεμά έδωσαν χθες το «παρών», στη συνέντευξη τύπου, στηρίζοντας τις εναπομείνασες κοιτίδες πολιτισμού στο κέντρο της Αθήνας, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στο να μετατραπεί το κέντρο της Αθήνας σε περιοχή αμιγώς τουριστικής αξιοποίησης. Μαζί τους ένωσαν τη φωνή τους και μεγάλα ονόματα της 7ης τέχνης όπως οι σκηνοθέτες Κώστας Γαβράς, Κεν Λόουτς, Εμίρ Κοστουρίτσα, Φατίχ Ακίν, οι οποίοι έστειλαν μηνύματα στήριξης καλώντας την πολιτική ηγεσία να δώσει λύση.

Θερμά κείμενα υποστήριξης προς τους κινηματογράφους, διαβίβασαν, μέσω του διευθυντή του Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Νίνου Φένεκ Μικελίδη, οι Κεν Λόουτς και Εμίρ Κουστουρίτσα ο οποίος δήλωσε σοκαρισμένος στο ενδεχόμενο να μπει λουκέτο στα δύο σινεμά: «η κατεδάφισή τους θα είναι έγκλημα».

Ο Κώστας Γαβράς, τόνισε το πόσο διαφορετικό είναι να βλέπεις μία ταινία στη μεγάλη οθόνη σε σχέση με την οθόνη ενός κινητού. «Είναι βάρβαρο αυτό που πάει να γίνει», είπε, κάνοντας έκκληση «στον πολιτιστικό και κινηματογραφικό πατριωτισμό της υπουργού».

Ο Φατίχ Ακίν τόνισε πως ο κινηματογράφος είναι η κληρονομιά μας ήδη από τότε που οι πρόγονοί μας διηγούνταν ιστορίες σε σπηλιές, και προσπαθούσαν να κατανοήσουν τον κόσμο. «Είναι αμαρτία να κλείσουν αυτά τα σινεμά». 

ΚΚΕ: Είναι άλλος ένας δίκαιος αγώνας για τον Πολιτισμό

Στη συνέντευξη τύπου παρευρέθηκε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού. Στη σύντομη παρέμβασή της, μεταξύ άλλων τόνισε:

«Από την πλευρά του ΚΚΕ δηλώνουμε πως συντασσόμαστε ολόψυχα στον αγώνα για την διάσωση των δύο εμβληματικών κινηματογράφων, γιατί είναι άλλος ένας δίκαιος αγώνας για τον Πολιτισμό.

Αγώνας υπεράσπισης του καλλιτεχνικού κινηματογράφου απέναντι στην ισοπέδωση που επιβάλλουν στο γούστο μας οι διαδικτυακές πλατφόρμες και τα μεγαθήρια της κινηματογραφικής διανομής, αγώνας της τέχνης απέναντι σε κάθε είδους πολιτιστικά απορρυπαντικά του μυαλού και του συναισθήματός μας, αγώνας προάσπισης της κοινωνικής υπόστασης, της ουσίας δηλαδή του ανθρώπου, απέναντι στην προσπάθεια να μας μετατρέψουν σε ατομικότητες που μονωμένοι στους 4 τοίχους του σπιτιού μας θα τηλε-εργαζόμαστε και θα τηλε – ψυχαγωγούμαστε μέσα από τα λάπτοπ και τα κινητά, για να μπορούν πιο εύκολα να μας χειραγωγούν.

Ταυτόχρονα όμως είναι αγώνας για να μη χαθεί η ιστορικότητα, η ταυτότητα της Αθήνας, σε μια περίοδο που, στο όνομα της διαφύλαξής της, όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για να την αφανίσουν, αναπλάθοντας το κέντρο της σε προαύλιο πεντάστερων ξενοδοχείων, διεθνών Malls και συνεδριακών αιθουσών».

Παρευρέθηκαν ακόμα δηλώνοντας τη στήριξής τους ο Χάρης Βουρδουμπάς, δημοτικός σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση στο δήμο της Αθήνας και υποψήφιος βουλευτής στην Α’ Αθηνών, ο Βασίλης Παρασκευόπουλος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου και υποψήφιος βουλευτής στον βόρειο τομέα Αθηνών και ο Βαγγέλης Σερίφης, μουσικός και υποψήφιος στον δυτικό τομέα Αθηνών.

Ευθεία επίθεση σε κάθε μορφής πολιτισμού

Αρχικά ο λόγος στη συνέντευξη τύπου δόθηκε στους Ανδρέα και Μπάμπη Κοντράκη που διαχειρίζονται το Αστορ και στους Γιώργο και Σπύρο Σπέντζο που διαχειρίζονται το Ιντεάλ.

Στο σύντομο χρονικό αναφέρθηκε ότι και οι δύο αίθουσες ανήκουν σε κτίρια ιδιοκτησίας του e – ΕΦΚΑ, ο οποίος παραχώρησε τα κτίρια για εκμετάλλευση, χωρίς να διασφαλίζει τη συνέχιση της λειτουργίας των κινηματογράφων. Από τότε οι υπεύθυνοι των αιθουσών έχουν μπλεχτεί σε έναν κυκεώνα συνεννοήσεων ανάμεσα στα υπουργεία Πολιτισμού και Περιβάλλοντος. Μάλιστα, ενώ οι δύο κινηματογράφοι έχουν όλα τα στοιχεία για να χαρακτηριστεί διατηρητέα η χρήση του κινηματογράφου το μεν υπουργείο Πολιτισμού, τελικά, με ανακοίνωσή του την περασμένη Παρασκευή δηλώνει αναρμόδιο και η επιτροπή του υπουργείου Περιβάλλοντος που εξετάζει τα συγκεκριμένα θέματα με διάφορες προφάσεις δεν βάζει το θέμα στην ημερήσια διάταξη.

«Να κρατηθούν οι αίθουσες, για να κρατηθεί η πόλη μας», ανάφερε ο Μπ. Κονταράκης, ο οποίος σημείωσε, ακόμα, ότι ο κινηματογράφος τώρα άρχισε να επανακάμπτει μετά από 3 χρόνια πανδημίας και, βέβαια, χρειάζεται στήριξη αλλά «ο κινηματογράφος είναι εδώ». Εκλεισε την ομιλία του λέγοντας ότι η πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας είναι αποτρεπτική – αστυνομία, μπλόκα, κλούβες, τρύπες στη μέση του δρόμου – και είναι και οι αίθουσες του κέντρου που το κράτησαν «όρθιο στο σχέδιο ερημοποίησης». Ο Α. Κονταράκης χαρακτήρισε «ευθεία επίθεση σε κάθε μορφής πολιτισμού» αυτό που επιχειρείται με αυτές τις δύο αίθουσες.

Ο Γ. Σπέντζος αναφερόμενος στο Ιντεάλ σημείωσε ότι όλα τα κτίρια γύρω από το Ιντεάλ είναι διατηρητέα. «Μέσα σε τόσα διατηρητέα δεν μπορεί να είναι διατηρητέα μια αίθουσα 102 τμ;» σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ ο Σπ. Σπέντζος αναφέρθηκε στον ξεχωριστό ρόλο αυτών των δύο σινεμά, τα οποία προβάλλουν σινεφίλ ταινίες, ταινίες Ελλήνων σκηνοθετών κλπ.

«Η πρώτη δημόσια δήλωση και πράξη που έκανε η Ενωση Σκηνοθετών – Δημιουργών ήταν η κατάληψη του ΕΦΚΑ την ημέρα που γινόταν η πώληση του Ιντεάλ. Εκείνη τη μέρα ο ΕΦΚΑ μας είπε ότι η πρόθεση των επενδυτών ήταν να κρατηθούν οι κινηματογράφοι και να πάμε να μιλήσουμε με τη διοίκηση το οποίο ήταν ένα τεράστιο ψέμα για να σταματήσουμε. Ακούω από κάποιους ότι τα σινεμά είναι τα παιδικά μας χρόνια και τέλειωσαν και τι κρίμα… Τίποτα δεν τελείωσε. Οι κινηματογράφοι είναι ζωντανοί χώροι, χώροι που χωρίς αυτούς δεν θα υπάρχουμε…» ανάφερε ο Κώστας Σταματόπουλος.

Τη στήριξή τους εξέφρασαν ακόμα με παρεμβάσεις εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της Ενωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, του ΣΕΗ, της ΕΕΣ, της ΠΟΘΑ, της Ενωσης Σκηνοθετών Παραγωγών, της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κα. Υπενθυμίζουμε ακόμα ότι τη στήριξή του έχει εκφράσει και με δύο ομόφωνα ψηφίσματα και ο δήμος Αθηναίων.

Η περίπτωση της Ιριδας

«Συντασσόμαστε σήμερα μαζί με τις αίθουσες του ΑΣΤΟΡ και του ΙΝΤΕΑΛ, προσθέτοντας στο κάδρο μια ακόμα ιστορική κινηματογραφική αίθουσα του κέντρου της πόλης η οποία απειλείται με αλλαγή χρήσης: Την Ιριδα. Το ιστορικό κινηματοθέατρο της Ιριδας βρίσκεται στο ισόγειο του κτιρίου της Πανεπιστημιακής Λέσχης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στην συμβολή των οδών Ακαδημίας και Ιπποκράτους» ανέφεραν μέλη του Πολιτιστικού Ομίλου Φοιτητών Πανεπιστημίου Αθηνών.

Οπως σημείωσαν με την ψήφιση του Νόμου – Πλαίσιο το καλοκαίρι του 2022 ορίζεται η κατάργηση της αυτοτελούς νομικής προσωπικότητας της Πανεπιστημιακής Λέσχης του ΕΚΠΑ. Ετσι, το σύνολο της δραστηριότητας του Κινηματογραφικού και Φωτογραφικού Τομέα που στεγάζεται στην αίθουσα της Ιριδας παύει πλέον να προστατεύεται.

«Η Ιριδα είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια ωραία αίθουσα προς ενοικίαση για εκδηλώσεις, γιατί είναι ένα μοναδικό στην Ελλάδα παράδειγμα χώρου συνύπαρξης φοιτητών και καλλιτεχνών, χώρος στον οποίο έκαναν τα πρώτα τους βήματα εκατοντάδες επαγγελματίες του κινηματογράφου και της φωτογραφίας και δημιουργήθηκαν γενιές σινεφίλ. Γενιές σινεφίλ που συναντιούνται και γεμίζουν τις προβολές του ΑΣΤΟΡ και του ΙΝΤΕΑΛ.

Είμαστε εδώ, να υπερασπιστούμε τις σκοτεινές αίθουσες της πόλης, το σινεμά ως μια συλλογική εμπειρία και το κέντρο της Αθήνας ως τον χώρο που χωράει και εμάς, τους κατοίκους της, εκτός από τους επισκέπτες της», σημείωσαν.

Σχετικά θέματα

Απόψεις