Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών: Η μεγάλη απάτη (2)

Η ΕΛΣΤΑΤ έχει κατασκευάσει ένα ιδεατό καταναλωτικό πρότυπο νοικοκυριού, προκειμένου να συρρικνώνει τεχνητά τον πληθωρισμό. Aυτό επιβεβαιώνεται και από τις δαπάνες που εμφανίζει για την αγορά συγκεκριμένων τροφίμων στις Ερευνες Οικογενειακών Προϋπολογισμών και από τη μεγάλη μείωση των τροφίμων που συμπεριλαμβάνονται στο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή – από eksegersi.gr

 Από eksegersi.gr

Στο πρώτο άρθρο αυτής της σειράς, με τίτλο: Με στατιστικές αλχημείες παρουσιάζουν ψεύτικο πληθωρισμό, αποδείξαμε ότι η ΕΛΣΤΑΤ έχει κατασκευάσει ένα ιδεατό καταναλωτικό πρότυπο νοικοκυριού, προκειμένου να συρρικνώνει τεχνητά τον πληθωρισμό. Aυτό επιβεβαιώνεται και από τις δαπάνες που εμφανίζει για την αγορά συγκεκριμένων τροφίμων στις Ερευνες Οικογενειακών Προϋπολογισμών και από τη μεγάλη μείωση των τροφίμων που συμπεριλαμβάνονται στο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, όπως θα δούμε παρακάτω.

Στο πρώτο άρθρο μας, που δημοσιεύτηκε στις 12 Νοέμβρη του 2022 επισημάναμε:

«Ο πληθωρισμός που διαχρονικά παρουσιάζουν οι κυβερνήσεις όλων των χρωμάτων είναι πλασματικός, γιατί στηρίζεται στην περιβόητη Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών (ΕΟΠ), που βασίζεται στις δαπάνες των νοικοκυριών της μπουρζουαζίας και των καλοστεκούμενων στρωμάτων που είναι συνοδοιπόροι της. Οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς του χωριού και της πόλης συνυπολογίζονται από ελάχιστα μέχρι καθόλου. Η ΕΛΣΤΑΤ παραδέχεται μεν στις ΕΟΠ ότι υπάρχουν πολλά καταναλωτικά πρότυπα στα ελληνικά νοικοκυριά, αλλά κατασκευάζει ένα ιδεατό καταναλωτικό πρότυπο που δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα…

Δεύτερο, ενώ η ΕΛΣΤΑΤ παραδέχεται ότι υπάρχουν «διαφορετικά πρότυπα κατανάλωσης που παρατηρούνται ανάλογα με τον τύπο νοικοκυριού» (σελίδα 5 της ΕΟΠ του 2020), στην πραγματικότητα διαχρονικά στη μελέτη των ΕΟΠ δεν υπολογίζει τις δαπάνες, όχι μόνο του καταναλωτικού προτύπου της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς της πόλης και του χωριού, αλλά ούτε και των τεσσάρων τύπων νοικοκυριού που χρησιμοποιεί…».

Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με την Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών του 2020, οι τέσσερις τύποι νοικοκυριού είναι: επικεφαλής μισθωτός που δαπανά 1.677,27 ευρώ το μήνα, επικεφαλής αυταπασχολούμενος που εκμεταλλεύεται εργάτες και δαπανά 2.499,39 ευρώ το μήνα, επικεφαλής αυταπασχολούμενος που δαπανά 1.526,36 ευρώ το μήνα και επικεφαλής οικονομικά μη ενεργός ή άνεργος που δαπανά 1.134,17 ευρώ το μήνα.

Θυμίζουμε ακόμη ότι η ΕΛΣΤΑΤ, στο δείγμα νοικοκυριών που εξετάζει κάθε χρόνο στο πλαίσιο της Ερευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών, σκόπιμα δεν αναφέρει πόσα νοικοκυριά παίρνει από καθένα τα τέσσερα καταναλωτικά πρότυπα νοικοκυριών, προκειμένου να κατασκευάσει το ιδεατό καταναλωτικό πρότυπο νοικοκυριού.

Οπως αναφέραμε στο πρώτο άρθρο μας, στην Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών, που από το 2008 γίνεται κάθε χρόνο και τα αποτελέσματά της δημοσιεύονται τον Σεπτέμβρη του επόμενου χρόνου, εξετάζονται οι αγορές 12 ομάδων αγαθών και υπηρεσιών (εμπορεύματα). Από την 1η ομάδα (που είχε 9 υποομάδες) πήραμε τις 7 υποομάδες για κάθε Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών. 

Οσον αφορά τις υποομάδες, πήραμε τις: 0111-ψωμί και δημητριακά, 0112-κρέατα γενικά, 0113-ψάρια γενικά, 0114-γαλακτοκομικά και αυγά, 0115-έλαια και λίπη (απ’ αυτή την υποομάδα πήραμε μόνο το ελαιόλαδο), 0116-φρούτα γενικά και 0117-λαχανικά γενικά.

Οσον αφορά τις Ερευνες Οικογενειακών Προϋπολογισμών, πήραμε των ετών 2010, 2013, 2016, 2020 και 2021 (η ΕΟΠ του 2022 θα δημοσιευτεί τον Σεπτέμβρη του 2023).

Με βάση αυτές τις υποομάδες και τις Ερευνες Οικογενειακών Προϋπολογισμών φτιάξαμε τον Πίνακα 1, τα δεδομένα του οποίου θα σχολιάσουμε.

Ψωμί και δημητριακά. Το 2010 αγοράστηκαν 11,32 κιλά ψωμί και είδη αρτοποιίας, το 2013 10,89, το 2016 9,29, το 2020 8,76 και το 2021 8,59 κιλά. Ως γνωστόν, υπάρχουν πολλά είδη αρτοποιίας που μπορεί κάποιος να αγοράσει. Τα νοικοκυριά της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς της πόλης και του χωριού αγοράζουν περισσότερο ψωμί και λιγότερο άλλα είδη αρτοποιίας, ενώ τα υπόλοιπα νοικοκυριά καταναλώνουν λιγότερο ψωμί και περισσότερο άλλα είδη αρτοποιίας.

Αν υποθέσουμε ότι όλη η δαπάνη διατίθεται για ψωμί και διαιρέσουμε τα 11.320 γραμμάρια με το 30 (υποθέτουμε ότι οι ημέρες του μήνα είναι 30), βγαίνει ότι ένα νοικοκυριό καταναλώνει 377 γραμμάρια ψωμιού την ημέρα. Αν υποθέσουμε ότι το νοικοκυριό αγοράζει και άλλα είδη αρτοποιίας (όπως συμβαίνει στη ζωή), τότε το ψωμί που καταναλώνει το νοικοκυριό θα είναι λιγότερο από 377 γραμμάρια την ημέρα. Αν μάλιστα πάμε στο 2021, που σύμφωνα με την Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών αγοράστηκαν 8.590 γραμμάρια ψωμιού και άλλων ειδών αρτοποιίας, το ψωμί θα είναι σημαντικά λιγότερο από 377 γραμμάρια την ημέρα.

Υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία, ότι τα νοικοκυρά της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς του χωριού και της πόλης, ιδιαίτερα σε περιόδους βαθιάς και ολόπλευρης κρίσης του καπιταλισμού, καταναλώνουν σημαντικά περισσότερο ψωμί από 377 γραμμάρια την ημέρα;

Κρέατα γενικά. Το 2010 αγοράστηκαν 11,72 κιλά, το 2013 10,41 κιλά, το 2016 10,06 κιλά, το 2020 10,54 κιλά και το 2021 10,56 κιλά. Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι τα νοικοκυριά της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς του χωριού και της πόλης καταναλώνουν αυτές τις ποσότητες ανά μήνα.

Ψάρια γενικά. Για τα ψάρια που εμφανίζονται στον Πίνακα από 3,39 μέχρι 2,9 κιλά το μήνα, τα νοικοκυριά της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς του χωριού και της πόλης μπορούν να καταναλώσουν αυτή την ποσότητα, γατί υπάρχει και φρέσκο «ψιλό» ψάρι (γαύρος, σαρδέλα) και κατεψυγμένα ψάρια. Το φτηνό ψάρι αντικαθιστά και το ακριβό κρέας. Φυσικά τα νοικοκυριά των άλλων καταναλωτικών προτύπων της Ερευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες ψαριών και μάλιστα εκλεκτών, που για την αγορά τους ξοδεύουν περισσότερα ευρώ απ’ αυτά του Πίνακα.

Γαλακτοκομικά και αυγά. Τα νοικοκυριά της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς της πόλης και του χωριού καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες γάλακτος, γιαουρτιού και αυγών. Πλέον δεν ισχύει το ίδιο για τη φέτα ΠΟΠ που αυτή την περίοδο κινείται γύρω στα 12 ευρώ το κιλό και το επόμενο διάστημα θα ξεπεράσει τα 14 ευρώ.

Φρούτα γενικά. Οι τιμές των φρούτων σε όλες τις εποχές του χρόνου είναι σε τέτοια επίπεδα που δεν επιτρέπουν στα νοικοκυριά της εργατικής τάξης να καταναλώνουν τις ποσότητες που αναφέρονται στον Πίνακα. Το ίδιο ισχύει και για την υποομάδα των Λαχανικών και για το ελαιόλαδο από την υποομάδα Ελαια και λίπη, που η τιμή του εκτοξεύτηκε στα ύψη.

Επιβεβαιώνεται καθαρά, λοιπόν, και απ’ αυτή την πλευρά, το συμπέρασμα που καταλήξαμε στο πρώτο άρθρο μας. Οτι η ΕΛΣΤΑΤ, διαχρονικά, με εντολή όλων των αστικών κυβερνήσεων και της ΕΕ, έχει κατασκευάσει ένα ιδεατό καταναλωτικό πρότυπο που το χρησιμοποιεί ως εργαλείο για να συρρικνώνει τον πληθωρισμό.

 

Συμπληρωματικό εργαλείο

 

Υπάρχει ένα ακόμη εξίσου σημαντικό εργαλείο που χρησιμοποιείται συμπληρωματικά στο ιδεατό καταναλωτικό πρότυπο, προκειμένου να συρρικνώνεται τεχνητά ο πληθωρισμός.

Οπως αναφέραμε παραπάνω, η ΕΛΣΤΑΤ στηρίζεται στην Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών του προηγούμενου χρόνου για να χτίσει τις προϋποθέσεις διαμόρφωσης του ΓΔΤ (Γενικού Δείκτη Τιμών), στηριζόμενη όμως στο ιδεατό καταναλωτικό πρότυπο νοικοκυριού. Επειδή οι αγορές και των 12 ομάδων αγαθών και υπηρεσιών ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ, μετατρέπονται σε ποσοστό επί τοις χιλίοις (0/1000). Με αυτή τη λογική, πήραμε την Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών του 2021 και τις αγορές των 12 ομάδων τις μετατρέψαμε σε ποσοστά επί τοις χιλίοις (Πίνακας 2). Σε κάθε ομάδα από τις 12 δεν είναι μόνο ένα αγαθό, αλλά περισσότερα.

Το 2015 η ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε στην ιστοσελίδα της έγγραφο 38 σελίδων, με τίτλο «Ερευνώμενα είδη (αγαθά και υπηρεσίες)», στο οποίο συμπεριέλαβε τις υποομάδες κάθε ομάδας από τις 12. Επειδή εξετάζουμε τις 7 πρώτες υποομάδες της 1ης ομάδας με τίτλο «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» κόψαμε το έγγραφο ώστε να περιλαμβάνει μόνο τις 7 υποομάδες και το δημοσιεύουμε στο τέλος.

Oπως μπορείτε να διαπιστώσετε, η 1η υποομάδα έχει 33 αγαθά και υπηρεσίες, η 2η 26, η 3η 24, η 4η 25, η 5η 6, η 6η 28 και η 7η 43. Σύνολο 185!

Από το 2015 η ΕΛΣΤΑΤ δημοσιεύει κάθε μήνα (πιο πρόσφατος ο Νοέμβρης του 2022) Πίνακα με τίτλο: «Μηνιαίοι υποδείκτες ομάδων, υποομάδων ΓΔΤ». Μελετώντας προσεκτικά αυτούς τους Πίνακες για την οκταετία 2015-2022 (96 Πίνακες συνολικά) διαπιστώσαμε ότι:

Πρώτο, και στους 96 Πίνακες τα αγαθά και υπηρεσίες σε κάθε υποομάδα είναι τα ίδια (στο τέλος δημοσιεύουμε ενδεικτικά τους Πίνακες για το 2015 και το 2022, το τμήμα τους που περιλαμβάνει τις 7 υποομάδες).

Δεύτερο, στην 1η υποομάδα τα είδη είναι 8, στην 2η 8, στην 3η 6, στην 4η 7, στην 5η 4, στην 6η 3 και στην 7η 5. Σύνολο ειδών μόλις 41, ήτοι το 22,16% των 185 συνολικά ειδών που συμπεριλαμβάνονται στο 38σέλιδο έγγραφο της ΕΛΣΑΤ το 2015.

Τρίτο, στους 12 Πίνακες κάθε χρόνου δημοσιεύονται οι σταθμισμένοι συντελεστές όχι μόνο των «επικεφαλής» ειδών των 12 ομάδων, αλλά και των ειδών των υποομάδων, που είναι οι ίδιοι και τους 12 μήνες. Η ΕΛΣΤΑΤ, στις Ερευνες Οικογενειακών Προϋπολογισμών αναφέρει μόνο τους συντελεστές των «επικεφαλής» των 12 ομάδων, με τους οποίους γνωστοποιείται το ύψος της αγοράς (π.χ. της ομάδας «Κρέατα γενικά»). Δηλαδή, στις Ερευνες Οικογενειακών Προϋπολογισμών δεν αναφέρονται οι αγορές των ειδών των υποομάδων. Αυτό το γνωρίζουν η Διοίκηση και οι υπηρεσιακοί παράγοντες της ΕΛΣΤΑΤ που ασχολούνται με την διαμόρφωση του ΓΔΤ (Γενικού Δείκτη Τιμών) και το αποσιωπούν.

Γίνεται φανερό, λοιπόν, ότι η ΕΛΣΤΑΤ, ενώ έχει και καταναλωτικό πρότυπο των νοικοκυριών της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς του χωριού και της πόλης, με άνωθεν εντολή επιλέγει την κατασκευή ενός ιδεατού καταναλωτικού προτύπου νοικοκυριού, προκειμένου να παρουσιάζει σαν πραγματικό έναν συρρικνωμένο πληθωρισμό.

ΥΓ. Υπάρχει και μια ακόμη πλευρά στην μελέτη του ΓΔΤ. Η διαδικασία οργάνωσης της τιμοληψίας των ειδών που συμπεριλαμβάνονται στο ιδεατό καταναλωτικό πρότυπο. Σε επόμενο άρθρο θα αναφερθούμε και σε αυτήν, αποδεικνύοντας ότι υπηρετεί τη σκοπιμότητα της κατασκευής του ιδεατού καταναλωτικού προτύπου νοικοκυριού.

ΣΥΝΟΛΟ-ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ-0515_DKT87_MT_MM_01_2015_01_2099_04_F_GR

 

 

Απόψεις