Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Ακρίβεια – Πληθωρισμός: Κάθε μήνα και χειρότερα για τα λαϊκά νοικοκυριά — Στο 9,5% ο πληθωρισμός τον Οκτώβρη

Κάθε μήνα και χειρότερη είναι η κατάσταση για εκατομμύρια λαϊκά νοικοκυριά, με τις τιμές των βασικών καταναλωτικών προϊόντων να αυξάνονται διαρκώς ή στην καλύτερη περίπτωση σε μερικά από αυτά να παραμένουν σταθερές – (από τον Ριζοσπάστη)

Κάθε μήνα και χειρότερη είναι η κατάσταση για εκατομμύρια λαϊκά νοικοκυριά, με τις τιμές των βασικών καταναλωτικών προϊόντων να αυξάνονται διαρκώς ή στην καλύτερη περίπτωση σε μερικά από αυτά να παραμένουν σταθερές. Εδώ και μήνες όλο και περισσότεροι βυθίζονται στη φτώχεια με περικοπές στις αγορές τους ακόμα και σε αναγκαία διατροφικά προϊόντα, ενώ η κυβέρνηση με την κοροϊδία του «εισαγόμενου πληθωρισμού» από τη μία και των μέτρων – καπαμά με το «καλάθι του νοικοκυριού», από την άλλη, ζητάει απ’ τον λαό… να λέει κι ευχαριστώ.

Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, χτες, η Eurostat έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Οκτώβρη κινήθηκε στο 9,5%, ενώ η Ευρωζώνη καταγράφει πληθωρισμό ρεκόρ της τάξης του 10,6%. Ο ετήσιος πληθωρισμός στη χώρα μας ήταν στο 12,1% τον Σεπτέμβρη, σύμφωνα με τη Eurostat, ενώ η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία έχει ανακοινώσει τον «εθνικό» δείκτη στο 9,1% για τον Οκτώβρη. Ο ετήσιος πληθωρισμός της Ευρωζώνης ανήλθε στο 10,6% (10,7% η προηγούμενη εκτίμηση) τον ίδιο μήνα, από 9,9% τον Σεπτέμβρη. Εναν χρόνο νωρίτερα, το 2021, το ποσοστό ήταν 4,1%.

Τον Οκτώβρη, η μεγαλύτερη συμβολή στον ετήσιο ρυθμό πληθωρισμού της Ζώνης του Ευρώ προήλθε από την Ενέργεια (+4,44 ποσοστιαίες μονάδες), ενώ ακολούθησαν τρόφιμα, αλκοόλ και καπνός (+2,74), υπηρεσίες (+1,82 ) και μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (+1,62). Ο ετήσιος πληθωρισμός της Ευρωπαϊκής Ενωσης ανήλθε στο 11,5% τον Οκτώβρη του 2022, από 10,9% τον Σεπτέμβρη. Ενα έτος νωρίτερα, το ποσοστό ήταν 4,4%.

Την ίδια στιγμή, το ΙΟΒΕ εκτιμά ότι οι τιμές θα διατηρηθούν σε ανοδική τροχιά το 2022, στην περιοχή του 9,7%, λόγω κυρίως της έντονης ανόδου των τιμών στα ενεργειακά προϊόντα. Για το 2023, και λαμβάνοντας υπόψη τις υποθέσεις και τις τάσεις που διαμορφώνουν τις τιμές προβλέπεται πως ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή θα ενισχυθεί στην περιοχή του 4,2%.

Καλάθι για ξεστοκάρισμα και κέρδη για τους επιχειρηματίες

Τα στοιχεία που έρχονται καθημερινά στην επιφάνεια σχετικά με το «καλάθι του νοικοκυριού» επιβεβαιώνουν την κοροϊδία της κυβέρνησης και επιχειρηματιών των σούπερ μάρκετ. Τα περισσότερα προϊόντα είναι ιδιωτικής ετικέτας, αφού οι επιχειρηματίες βρήκαν ευκαιρία να ξεστοκάρουν, πλουτίζοντας ακόμα περισσότερο πάνω στις πλάτες των καταναλωτών.

Συγκεκριμένα, οι περισσότερες από τις αλυσίδες τη βδομάδα που πέρασε άλλαξαν τη σύνθεση του καλαθιού και αντικατέστησαν επώνυμα προϊόντα με παρόμοια ιδιωτικής ετικέτας ή άλλαξαν κωδικούς μεγαλύτερης ποσότητας με κωδικό μικρής ποσότητας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το «καλάθι» να εμφανίζεται μεν σε κάποιες περιπτώσεις φθηνότερο, αλλά βέβαια σε εντελώς διαφορετικά και μη συγκρίσιμα είδη.

Συγκεκριμένα:

— Σούπερ μάρκετ έβαλε στο «καλάθι» συσκευασία 500 γρ. στα μακαρόνια έναντι του 1 κιλού που είχε, προκειμένου η τιμή τους να είναι χαμηλότερη. Ομως, η ίδια αλυσίδα αύξησε τη συσκευασία του ψωμιού του τοστ στα 980 γρ. από 680 γρ. την πρώτη βδομάδα, αυξάνοντας όμως και την τιμή στο κιλό (από 1,9 στο 1,99).

— Αλλη αλυσίδα προχώρησε στη διεύρυνση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι της στο 42% από 23%, καθώς αντικατέστησε επιπλέον δέκα επώνυμους κωδικούς. Πλέον το καλάθι της αλυσίδας περιλαμβάνει συνολικά 52 προϊόντα, εκ των οποίων τα 22 είναι ιδιωτική ετικέτα, από 12 τις δύο πρώτες βδομάδες του εγχειρήματος.

— Αλλη εταιρεία διατήρησε τη συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο 53%, μείωσε την τιμή σε προϊόντα «κράχτες» όπως το γιαούρτι, το οποίο από 1,75 ευρώ πλέον διατίθεται προς 1,35 ευρώ. Ομως, την ίδια στιγμή αντικατέστησε τους κωδικούς των ακριβών βρεφικών τροφών με συγκριτικά πολύ φθηνότερες επιλογές βρεφικής κρέμας και γάλακτος.

— Αλλη εταιρεία μείωσε τον αριθμό των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι» της από 76 σε 65 και ταυτόχρονα και ενίσχυσε το «περιεχόμενό» του με επιπλέον κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας. Πλέον, το 43% του «καλαθιού» αφορά κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας από 34% την προηγούμενη βδομάδα.

— Μεγάλη αλυσίδα αύξησε τους κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας από 51 σε 54 σε ένα σύνολο προϊόντων που αφορά 74 κωδικούς.

— Σε πολλά σούπερ μάρκετ τα ράφια με τα είδη του «καλαθιού» είναι άδεια για πολλές ώρες. `Η εξαντλούνται γρήγορα και δεν αντικαθίστανται με άλλα ή δεν γεμίζουν σκόπιμα για να στραφεί ο καταναλωτής σε άλλα προϊόντα…

Τέλος, οι όποιες εξαγγελίες της κυβέρνησης περί «εορταστικού καλαθιού» και «καλαθιού για διαβητικούς» είναι κυριολεκτικά εμπαιγμός και πυροτέχνημα, τη στιγμή που όλα αυτά τα είδη πρώτης ανάγκης είναι πανάκριβα.

Από τον «Ριζοσπάστη»