Οίηση, αλαζονεία, αυτοκρατορικός ιδεασμός, παραποίηση ή απόκρυψη της αλήθειας, εμπαιγμός του λαού… Είναι μόνο λίγες από τις λέξεις που μπορούν να περιγράψουν τα όσα είπε σήμερα ο Κ. Μητσοτάκης κατά την εισήγησή του στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Θα ξεκινήσουμε με την μισή αλήθεια (ή μήπως καμουφλαρισμένο ψέμα;) για το ύψος των διοδίων της Αττικής Οδού.
Ο πρωθυπουργός με ύφος παγωνιού ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση θα δώσει “εξουσιοδότηση για να υπογραφεί η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού”. Σημειώνεται ότι ο αντισυμβαλλόμενος είναι η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και η παραχώρηση του δρόμου θα έχει διάρκεια 25 χρόνια. Και συνέχισε λέγοντας ότι “από τις 6 Οκτωβρίου τα διόδια στην Αττική Οδό θα μειωθούν από τα 2,8 ευρώ στα 2,5 ευρώ. Αυτό είναι ένα χειροπιαστό αποτέλεσμα για τους πολίτες, ειδικά για αυτούς οι οποίοι χρησιμοποιούν τακτικά τον κεντρικό αυτοκινητόδρομο της πόλης”.
Τι δεν είπε ο “επιτελικός” πρωθυπουργός.
Ηδή από τον Ιούνιο του 2023 είχε γίνει γνωστό από δημοσιεύματα ότι η παραπάνω μείωση θα έχει διάρκεια 5 και όχι 25 ετών! Μετά την πρώτη πενταετία η σύμβαση, σύμφωνα με όσα γνωστοποιήθηκαν από πληθώρα δημοσιευμάτων πέρυσι τον Ιούνιο, προβλέπει αύξηση των διοδίων από τα 2,5 ευρώ στα 3,25 ευρώ! Συγκεκριμένα η νέα σύμβαση επανεφέρε το αρχικό σχέδιο της διαφορετικής χρέωσης εντός της ημέρας, με αύξηση του διοδίου κατά 30% στα 3,25 ευρώ τις ώρες αιχμής (από τις 7 έως τις 9 το πρωί και από 4 έως τις 6 το απόγευμα) μετά την πρώτη πενταετία. Δηλαδή τις ώρες που οι εργαζόμενοι είτε πηγαίνουν, είτε φεύγουν από τη δουλειά τους!
Αυτό προέβλεπε το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, το οποίο ενέκρινε το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ kai είχαν συμφωνήσει σε αυτή τόσο η ΓΕΚ Τέρνα που πήρε το έργο, όσο και ο Επιλαχόντας Προτιμητέος Επενδυτής, το σχήμα VINCI HIGHWAYS S.A.S.- VINCI CONCESSIONS S.A.S.-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε.- MOBILITY PARTNER S.A.S, αλλά και οι υπόλοιποι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό.
Το δικαίωμα αύξησης του διοδίου προκύπτει όταν η μέση ωριαία αύξηση της κυκλοφορίας κατά τις δυο περιόδους αιχμής (πρωί –απόγευμα) και τουλάχιστον για 2 ώρες της μέρας είναι χαμηλότερη των 45 χιλιομέτρων την ώρα. Αυτό θα πρέπει να συμβαίνει για 30 μέρες και για περίοδο 6 συνεχόμενων μηνών (π.χ από Ιανουάριο έως Ιούνιο) αφαιρώντας το καλοκαίρι, σε 4 τμήματα του οδικού άξονα και με την προϋπόθεση ότι τουλάχιστον σε τρία από αυτά, θα πρέπει να παρατηρούνται οι ανωτέρω συνθήκες. Παράλληλα η σύμβαση υιοθετεί ακριβότερα διόδια για τα φορτηγά παλαιότερης τεχνολογίας με μεγάλες εκπομπές ρύπων και φθηνότερα για την νεότερη γενιά Euro6.
Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δημιουργεί συνθήκες μονοπωλιακής εκμετάλλευσης του δημόσιου οδικού δικτύου της χώρας καθώς η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ ήδη διαχειρίζεται την Εγνατία Οδό ενώ έχει κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος και για τον ΒΟΑΚ.
Να θυμίσουμε, εξάλλου, πως:
- Στις εταιρείες που διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες έχει ήδη δοθεί κρατική επιδότηση ύψους 73 εκατ. ευρώ εξαιτίας των μειωμένων κερδών την περίοδο του lockdown!
- Από 1.1.2024 τα διόδια αυξήθηκαν γύρω στο 8%!
- Στην εξέλιξη των διαδικασιών για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού υπήρχε ως προαπαιτούμενο η αύξηση σχεδόν κατά 25% των διοδίων!
Πρωθυπουργός… άλλης χώρας
Ο πρωθυπουργός συνέχισε με τον εξωφρενικό ισχυρισμό ότι το πρόβλημα της ακρίβειας «βαίνει προς το τέλος», ενώ τραγική πραγματικότητα είναι ότι ο μισθός δεν φτάνει ούτε για τα μισά του μήνα.
Σχολιάζοντας «το κλίμα που κάποιοι επιχειρούν να δημιουργήσουν γύρω από τις τιμές στην αγορά», υποστήριξε -σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα- ότι «ο πληθωρισμός υποχωρεί», επικαλούμενος τον «μέσο όρο» στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Διεμήνυσε πως «η μάχη συνεχίζεται» (η μάχη ενάντια στο λαό εννοεί, αλλά δεν το λέει) καθώς «έχουμε τώρα το μέτωπο των σχολικών ειδών», όπου μόνο αυτός είδε... «με χαρά πως αρκετές αλυσίδες προσφέρουν αισθητά χαμηλότερες τιμές από πέρσι». Πέρα από το καλάθι… του καπαμά των σχολικών ειδών, διατύπωσε την ευχή ότι «τόσο ο ανταγωνισμός όσο και οι έλεγχοι της πολιτείας θα λειτουργήσουν και στον τομέα αυτό και δεν θα επιβαρυνθούν δυσανάλογα τα νοικοκυριά», όταν η αντίστοιχη εμπειρία από τα υπόλοιπα προϊόντα τον έχει διαψεύσει οικτρά και παντού ο καπιταλιστικός ανταγωνισμός εκτίναξε τις τιμές από τους μονοπωλιακούς ομίλους.
«Η Ελλάδα παρά τα εμπόδια ανεβάζει ταχύτητα και η κυβέρνηση με πολλά καθημερινά βήματα υλοποιεί ένα σχέδιο τετραετίας και όλα τα βήματα που γίνονται τελικά θα οδηγήσουν σε μεγάλα άλματα, σε μεγάλες αλλαγές προς όφελος των πολιτών», ανέφερε. «Κεντρικός στόχος αλλά και η καλύτερη απάντηση στην ακρίβεια είναι οι μόνιμες αυξήσεις στο εισόδημα», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι για όλα αυτά θα ειπωθούν πολύ περισσότερα σε δέκα μέρες στο πλαίσιο της ΔΕΘ.