Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Πόρισμα Hellenic Train για το έγκλημα στα Τέμπη: Η έκρηξη ήταν μια… ατυχής σύμπτωση!

Μόνο ως πρόκληση μπορεί να εκληφθεί το πόρισμα της Hellenic Train για τη σύγκρουση των τρένων και το έγκλημα στα Τέμπη, το οποίο αποδίδει τόσο την έκρηξη όσο και την επακόλουθη πυρκαγιά σε μια... ατυχή σύμπτωση!

Μόνο ως πρόκληση μπορεί να εκληφθεί το πόρισμα της Hellenic Train για τη σύγκρουση των τρένων και το έγκλημα στα Τέμπη, το οποίο αποδίδει τόσο την έκρηξη όσο και την επακόλουθη πυρκαγιά σε μια… ατυχής σύμπτωση!

Το πόρισμα, το οποίο δημοσιεύει το ethnos.gr, αναφέρει, εν ολίγοις, πως ό,τι συνέβη μετά το μοιραίο ατύχημα το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, δηλαδή η έκρηξη και η πυρκαγιά, οφειλόταν αποκλειστικά και μόνο στην παρουσία των εύφλεκτων υλικών που δικαιολογούνταν να υπάρχουν στην αμαξοστοιχία. Συγκεκριμένα, η έκρηξη και η φωτιά αποδίδεται στα ηλεκτρικά τόξα και το βραχυκύκλωμα στον εναέριο ηλεκτροφόρο αγωγό που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και σε πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών που είχαν ως αποτέλεσμα την ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού το οποίο στη συνέχεια κάηκε.

Όπως επισημαίνεται στο πόρισμα, «με εύλογα υψηλή πιθανότητα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα των ηλεκτρικών τόξων και του βραχυκυκλώματος της αλυσοειδούς γραμμής επαφής που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή, με τελικά πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών, δημιουργώντας ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού το οποίο στη συνέχεια κάηκε (2,4 τόνοι) μέχρις εξάντλησης».

Την πραγματογνωμοσύνη υπογράφει ο εξειδικευμένος σε σιδηροδρομικά ατυχήματα Βέλγος εμπειρογνώμονας Yves Carton, στον οποίο η Hellenic Train είχε αναθέσει τη διερεύνηση. Το πόρισμα υποστηρίζει ότι «αρκετές ενδείξεις δείχνουν ότι ο μετασχηματιστής και πιο συγκεκριμένα το ψυκτικό υγρό είναι η κύρια πηγή της έκρηξης και της πυρκαγιάς».

Χαρακτηρίζει, μάλιστα, την έκρηξη και την πυρκαγιά ως «μια ατυχή σύμπτωση με το γεγονός ότι η αλυσοειδής γραμμή επαφής βραχυκυκλώθηκε πάνω ή κοντά στον μετασχηματιστή». 

Το πόρισμα, της Hellenic Train, το οποίο έχει ήδη κατατεθεί από την εταιρία τόσο στις ανακριτικές αρχές όσο και στον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ)

Τι δεν λέει το πόρισμα

Το πόρισμα, το οποίο έρχεται στη δημοσιότητα, μόλις λίγες μέρες πριν συμπληρωθούν τα δύο έτη από το έγκλημα στα Τέμπη, συνιστά πρόκληση για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι αποδίδει την πυρκαγιά με τη φράση της… «ατυχούς σύμπτωσης». Πρόκειται για μια κυνική φράση. Αλλά το πρόβλημα δεν είναι μόνον αυτό. Δεν είναι μόνο λεκτικό. Είναι ότι ταυτόχρονα, αποκρύπτει ή δεν απαντάει, σε όλα όσα γνωρίζουμε τα τελευταία δύο έτη για το έγκλημα. 

Ήδη υπάρχουν πορίσματα που αναφέρουν πως εντοπίστηκαν τα δοχεία που μετέφεραν παράνομα ξυλόλιο. Το πόρισμα της Hellenic Train, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν αναφέρει κάτι για την παράνομη μεταφορά εύφλεκτων υλικών ή ξυλόλιου. Ωστόσο, οι περισσότεροι πραγματογνώμονες έχουν απορρίψει εδώ και καιρού τη θεωρία του ηλεκτρικού τόξου -που ασπάζεται το πόρισμα της Hellenic Train- καθώς η πυρκαγιά φτάνει έως και τα 80 μέτρα. Φυσικά, αυτό το θέμα μένει αναπάντητο από το πόρισμα της εταιρείας.  

Μάλιστα, μόλις λίγες μέρες νωρίτερα, στις 19 Φεβρουαρίου, ο ειδικός πραγματογνώμονας σε θέματα πυρκαγιών Βασίλης Κοκοτσάκης, έδωσε στη δημοσιότητα συμπληρωματική έκθεση για το έγκλημα των Τεμπών. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Επιβεβαιώνεται περαιτέρω ότι ο θάνατος πολλών εκ των διασωθέντων της σύγκρουσης των τρένων, οφείλεται σε εύφλεκτα καύσιμα υλικά τα οποία είχαν την δυνατότητα αυτόνομης διατήρησης της καύσης και των οποίων η συμπεριφορά δεν συνάδει με την συμπεριφορά καύσης του βασικού εξοπλισμού των 2 τρένων, αλλά και του ΔΗΛΩΜΕΝΟΥ φορτίου αυτών». Με μια κουβέντα, η έκθεση της Hellenic Train, βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την έκθεση (βασική και συμπληρωματική) του Β. Κοκοτσάκη. Επίσης, όμως, δεν απαντάει καν στις αιτιάσεις των υπόλοιπων πραγματογνωμόνων. 

Το τρίτο σημείο της έκθεσης που προκαλεί εντύπωση είναι ότι ενώ το πόρισμα της εταιρείας αναφέρεται σε πιθανές τεχνικές βελτιώσεις στο τροχαίο υλικό ή στις διαδικασίες συντήρησης που θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο ή τον αντίκτυπο μιας τέτοιας καταστροφής, δεν αναλύει ούτε καταλήγει σε κανένα συμπέρασμα σχετικά με την κίνηση των δύο τρένων στην ίδια γραμμή για αρκετά λεπτά πριν τη σύγκρουση

Σχετικά θέματα

Απόψεις