Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

ΙΕΛΚΑ: Τα νοικοκυριά «κόβουν» από παντού – Το 52% δεν κάνει διακοπές, 32% δεν πληρώνει λογαριασμούς

Το 21% δηλώνει ότι πληρώνει περισσότερα με το market pass

Την τραγική κατάσταση που βιώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά αποτυπώνει η νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), καθώς δηλώνουν πως όχι μόνο αλλάζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες, αλλά ότι, στην πραγματικότητα «κόβουν» απ’ όπου μπορούν για να τα βγάλουν πέρα τον μήνα.

Είναι ενδεικτικό ότι τα νοικοκυριά όχι μόνο ακυρώνουν δαπάνες διασκέδασης (π.χ. διακοπές), αλλά και ότι μειώνει τα έξοδα για βασικές υπηρεσίες και βασικά αγαθά. Μάλιστα, ένας στους τρεις δηλώνει ότι δεν πληρώνει λογαριασμούς ή έχει κηρύξει… στάση πληρωμών!

Αναλυτικά:

  • Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.
  • Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του.
  • Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο παρακάτω γράφημα 2.

Το ΙΕΛΚΑ, αναφέρει: «Στο σχήμα καταγράφεται διαχρονικά η προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία τετραετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο παρακάτω σχετικό γράφημα, καθώς 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. Έξι στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις».

Το market pass δεν επηρέασε 

Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας είναι η ουσιαστική αποτυχία του περιβόητου market pass, όπου το 72% δηλώνει ότι… δεν έχει επηρεαστεί από αυτό, ενώ μόλις το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass. Μάλιστα, το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. 

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, είναι κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις