Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Η ταινία της εβδομάδας: Κόντρα σε όλα – Ford v Ferrari

Κόντρα σε όλα – Ford v Ferrari 2019 Διάρκεια: 152’ Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μάνγκολντ Πρωταγωνιστούν: Κρίστιαν Μπέιλ, Μάττ Ντέιμον, Καϊτριόνα Μπάλφ..

Κόντρα σε όλα – Ford v Ferrari

2019

Διάρκεια: 152’

Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μάνγκολντ

Πρωταγωνιστούν: Κρίστιαν Μπέιλ, Μάττ Ντέιμον, Καϊτριόνα Μπάλφ

Καιρός να ξεκουράσουμε το μυαλό μας. Γιατί το σινεμά είναι και, μην το ξεχνάμε, διασκέδαση. Και σε αυτόν τα τομέα εκεί πέρα, στη Δυτική Ακτή, έχουν μάθει να την κάνουν καλά τη δουλειά, τόσα χρόνια τώρα. Η συνταγή είναι δοκιμασμένη και ο σκηνοθέτης την ακολουθεί μέχρι κεραίας σε όλη τη σταδιοδρομία του. Άλλες φορές με περισσότερη κι άλλες με λιγότερη επιτυχία. Εξαρτάται από το σενάριο και τους ηθοποιούς. Σε μεγάλο βαθμό από τους δεύτερους. Γιατί στο Χόλιγουντ μπορεί να περηφανεύεται, εκτός από τον εξοπλισμό των στούντιο και τους τεχνικούς του, και για μια γενιά εξαίρετων ηθοποιών.

Ο Κρίστιαν Μπέιλ και ο Μάτ  Ντέιμον είναι από τους καλύτερους με διαφορά. Και μόνο για να τους δε κανείς μαζί, αξίζουν οι δυόμιση ώρες της ταινίας.  Οι ίδιοι λένε πως ‘κούμπωσαν’ από τις πρώτες δυο βδομάδες και έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό για να φέρουν στην οθόνη δυο πολύ ιδιαίτερους χαρακτήρες: τον σχεδιαστή αγωνιστικών αυτοκινήτων Κάρολ Σέμπλι και τον ραλίστα Κεν Μάιλς, σε σενάριο που αποκαλύπτει τα παρασκήνια των αγώνων ταχύτητας που ήταν άγνωστα μέχρι χθες σε εμάς τους άσχετους, τα γνωρίζουν όμως φαντάζομαι οι λάτρεις της πίστας.

Άλλη μια λοιπόν ιστορία ‘βγαλμένη από τη ζωή’, με το απαραίτητο στουντιακό πασπάλισμα.  ‘Άλλη μια ιστορία αμερικάνικου μεγαλείου. Στα μέσα της δεκαετίας του 60 οι πωλήσεις της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν πάρει τον κατήφορο και ο Χένρυ Φορντ  Β’, κατ’εικόναν και ομοίωσιν του παππού του – αρχέτυπου της αμερικάνικης επιχειρηματικότητας  ‘ξεκίνησα από το τίποτα και έφτασα στην κορυφή’ – ψάχνει να βρει τρόπους για να εκτοξευτούν και πάλι οι πωλήσεις των οικογενειακών μοντέλων του. Ένα υψηλόβαθμο στέλεχος του ρίχνει την ιδέα να επεκτείνει  όμιλος τις δραστηριότητες του και στον χώρο των αγώνων, στοχεύοντας πολύ ψηλά: το τρόπαιο στους αγώνες Λε Μαν στη Γαλλία, το οποίο μονοπωλούσαν για χρόνια οι οδηγοί των αυτοκινήτων που έφτιαχνε ο Έντζο Φερράρι. Τι πιο προκλητικό για το αμερικάνικο επιχειρηματικό κεφάλαιο να ανταγωνιστεί την Ευρώπη όχι μόνο στο πεδίο της οικονομίας – εκεί έχει σαρώσει – αλλά και στο γόητρο;

Η Αμερική είχε βγει ατσαλάκωτη από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, χωρίς να θρηνήσει νεκρούς ανάμεσα στον άμαχο πληθυσμό της ή ακόμα και να δει τα εργοστάσια της να ισοπεδώνονται από τα εχθρικά μαχητικά αεροσκάφη.  Μπορούσε να περηφανεύεται για τα κατορθώματα των ηρώων που πέταξαν πάνω από τους δυο ωκεανούς για να πολεμήσουν τους κακούς και να φέρουν την ειρήνη στον κόσμο (και οι δυο πρωταγωνιστές είχαν πολεμήσει με τον αμερικάνικο στρατό και αεροπορία στην Ευρώπη).  Η δυνατή, επιθετική τους οικονομία τους βοηθούσε να κατακτήσουν και στρατιωτικά τον πλανήτη. Υπήρχε όμως πάντα το αγκάθι του γοήτρου – η γηραιά Ήπειρος, σε αντίθεση με τον Νέο Κόσμο, μπορεί να είχε λαβωθεί και να είχε χάσει το παιχνίδι της οικονομίας και της αποικιοκρατίας, είχε όμως εξαγώγιμο πολιτισμό. Όχι ποσότητα αλλά ποιότητα. Όχι τα εκατομμύρια αυτοκίνητα της Φορντ αλλά τα καλύτερα αυτοκίνητα του κόσμου της Φερράρι. Κι αυτό πλήγωνε τους αμερικάνους που ήθελαν να συντρίψουν τους αντίπαλους τους σε όλα, και κυρίως στον πολιτισμό τους. Πάνω λοιπόν το αμερικάνικο κόμπλεξ της υπεροχής είναι χτισμένο και αυτό το ‘βγαλμένο από την αληθινή ζωή’ χολιγουντιανό παραμύθι.

Τα στελέχη της Φορντ, στην προσπάθεια τους να κάνουν το αδύνατο πραγματικότητα, βρίσκουν τον Κάρολ Σέλμπι, παλιό πρωταθλητή του Λε Μαν που για λόγους υγείας έχει αποσυρθεί και ασχολείται με την κατασκευή αγωνιστικών αυτοκινήτων που συμμετέχουν σε αγώνες. Εκείνος συμφωνεί να συμμετέχει στο παρακινδυνευμένο σχέδιο και πείθει και τον καλύτερο φίλο και συνεργάτη, μηχανικό αυτοκινήτων και ραλίστα Κεν Μάιλς, να πάρει κι αυτός μέρος στο εγχείρημα. Όσο ο Καρολ είναι γλυκομίλητος και διπλωματικός, άλλο τόσο ο Κεν είναι απότομος και εριστικός, και έχει φέρει πολλές φορές τον Κάρολ σε δύσκολη θέση. Είναι όμως ευφυής μηχανικός και ένας παράτολμος οδηγός και ο Κάρολ κάνει ο,τι μπορεί για να τον υπερασπιστεί. Ο Κεν από την αρχή εκφράζει τις επιφυλάξεις και την καχυποψία του για τους ‘κοστουμάτους’, τα μεγαλοστελέχη της Φορντ, που δεν τους θέλουν γιατί είναι διαφορετικοί και θα τους εμποδίσουν να κάνουν την δουλειά τους όπως αυτοί ξέρουν.

Και έχει δίκιο. Στην τιτάνια προσπάθεια τους ενάντια στον χρόνο και έναν αντίπαλο σκάλες ανώτερο στην τεχνογνωσία, έχουν να αντιμετωπίσουν και το δαιμόνιο αντιπρόεδρο που επηρεάζει τον ‘καλό κ’αγαθό’ πρόεδρο ενάντια τους, καθώς ο άξεστος Μάιλς δεν εμπίπτει στο επικοινωνιακό μοντέλο της εταιρείας.

Εκκινώντας από αυτό το τετριμμένο και προβλέψιμο πλαίσιο, η ταινία απογειώνεται χάρη στους δυο πρωταγωνιστές της και τη δουλειά που έκαναν οι ίδιοι για να προσεγγίσουν ερμηνευτικά τις προσωπικότητες του Μάιλς και του Σέλπι. Βλέποντας και ακούγοντας όλο το διαθέσιμο αρχειακό υλικό, γνωρίζοντας πολύ καλά πως δεν θα ενσάρκωναν αλλά θα απέδιδαν τους χαρακτήρες (‘ούτως ή άλλως στην εμφάνιση δεν μοιάζω καθόλου με τον Σέλμπι’ είπε ο Ματ Ντέιμον), καταφέρνουν να πλάσουν ανθρώπους με σάρκα και οστά, παθιασμένους, που παλεύουν να κερδίσουν το στοίχημα και να κάνουν το όνειρο τους πραγματικότητα. Αμερικάνους ήρωες δηλαδή, όπως σε τόσες και τόσες ταινίες, αλλά αυτοί το κάνουν πολύ καλά και βγάζουν τόσο γέλιο όσο και συναίσθημα. Στα συν της ταινίας η κινηματογράφηση του Μπέιλ μέσα στην καμπίνα του GT40 της Φορντ, που φέρνει και τον πιο ανυποψίαστο πάνω στην πίστα του Λε Μαν. Και το ότι αναδεικνύει τη μορφή ενός αδικημένου ήρωα της ιστορίας των αγώνων ταχύτητας.

 

Απόψεις