Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Φυσικό αέριο και πετρέλαιο: Το εμπάργκο στη Ρωσία ανοίγει τον Ασκό του Αιόλου – Στον «αέρα» θέρμανση και βιομηχανία μέχρι το 2025

Ακόμη και τα πλέον συστημικά μέσα καθώς και τα λεγόμενα think-tank να περιγράφουν τους σοβαρούς κινδύνους από τον εν εξελίξει ενεργειακό πόλεμο

Σοβαρές ανησυχίες, ακόμη και στους πλέον αισιόδοξους, έχουν προκληθεί εξαιτίας του ενεργειακού πολέμου που διεξάγεται την τελευταία περίοδο, μεταξύ Ρωσίας, Ευρωπαϊκής Ένωσης, Αμερικής και G7. Το θέμα είναι ότι πλέον αρχίζουν ακόμη και τα πλέον συστημικά μέσα καθώς και τα λεγόμενα think-tank να περιγράφουν τους σοβαρούς κινδύνους από την απόφαση να τεθεί εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, μετά το πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, ενώ γίνεται όλο και περισσότερο σαφές πως ο ενεργειακός πόλεμος θα συνεχιστεί και μετά τη λήξη του πολέμου στην Ουκρανία.

Αν και το 60% του ντίζελ στην Ε.Ε. εισάγεται από τη Ρωσία, η απόφαση για εμπάργκο στα προϊόντα διύλισης πετρελαίου, αναμένεται να προκαλέσει σοβαρές συνέπειες. Σε αυτό το πλαίσιο, η ιστοσελίδα Politico, γράφει: «Ακόμα κι αν ο κόσμος περάσει τις επόμενες εβδομάδες χωρίς μεγάλη αστάθεια στις αγορές πετρελαίου, η επόμενη μεγάλη έκρηξη κυρώσεων της Ε.Ε. θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντικό σοκ – τόσο για τον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης όσο και για τις παγκόσμιες τιμές».

Στελέχη της αγοράς ενέργειας, όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική σε σχετικό ρεπορτάζ, εκφράζουν τις ανησυχίες τους, καθώς δεν υπάρχουν «εύκολες εναλλακτικές», ενώ κάνουν λόγο για «πιθανή έλλειψη ντίζελ για την Ευρώπη στα μέσα του χειμώνα», με δεδομένο ότι το ντίζελ χρησιμοποιείται σχεδόν παντού (αυτοκίνητα, βιομηχανία και θέρμανση).

Η μάχη ανάμεσα στο φυσικό αέριο και στο LNG

Την ίδια ώρα καταγράφεται τεράστια μείωση της ροής του ρωσικού φυσικού αερίου. Οι εισαγωγές των χωρών μελών της Ε.Ε. μειώθηκαν από 191 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2019 σε 90 δισεκατομμύρια φέτος και πιθανώς  θα περιοριστούν σε μόλις 38 δισεκατομμύρια το 2023, όπως εκτιμά η Wood Mackenzie.

Για να αναπληρώσουν τις προμήθειες αερίου, η Ε.Ε. στρέφεται αναγκαστικά στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG)– κάτι που οδηγεί σε  μια πραγματική αναμέτρηση με την Ασία για την εξασφάλιση των φορτίων από τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Κατάρ ή αλλού. «Ένας ανταγωνισμός που θα συνεχιστεί το 2023», σύμφωνα με το think-tank Bruegel των Βρυξελλών. Η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου από νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν περίπου 25% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με το 2019-2021. 

Σε αυτό το πλαίσιο η στροφή προς το LNG μοιάζει αυτονόητη, αλλά δεν είναι καθόλου τόσο εύκολα τα πράγματα. Για την εκφόρτωση του LNG από τα ειδικά δεξαμενόπλοια μεταφοράς, απαιτούνται τερματικοί σταθμοί στα ευρωπαϊκά λιμάνια, που θα  το επαναεριοποιήσουν για να μεταφερθεί στη συνέχεια στο δίκτυο των αγωγών.

Με την προοπτική ότι τον χειμώνα του 2023, αλλά και τους επόμενους χειμώνες, δεν θα υπάρχει πλέον ρωσικό αέριο, είναι φανερό ότι θα πρέπει να αγοραστεί την άνοιξη πολύ περισσότερο LNG.

Το πρόβλημα όμως σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι «δεν υπάρχει αρκετό αέριο στον κόσμο για να αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο», αναφέρουν στελέχη της αγοράς, που θεωρούν ότι μόλις το 2025 ή το 2026  θα παράγεται αρκετή ποσότητα LNG στην Αμερική ή το Κατάρ, ώστε να καλυφθεί η παγκόσμια ζήτηση

Σχετικά θέματα

Απόψεις