Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

«Φιλοκτήτης» του Γιάννη Ρίτσου στο Studio Μαυρομιχάλη

Το Πειραματικό Θέατρο Τέχνης της εταιρείας Τέχνης και Πολιτισμού ΠΛΕΥΣΗ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ παρουσιάζει την παράσταση «ΦΙΛΟΚΤΗΤΗΣ» του Γιάννη Ρίτσου από την..

Το Πειραματικό Θέατρο Τέχνης της εταιρείας Τέχνης και Πολιτισμού ΠΛΕΥΣΗ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ παρουσιάζει την παράσταση «ΦΙΛΟΚΤΗΤΗΣ» του Γιάννη Ρίτσου από την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου και κάθε Τετάρτη (έως τις 8 Απριλίου), στις 18:30, στο Studio Μαυρομιχάλη (Μαυρομιχάλη 134, 11472 Αθήνα). Τηλ. κρατήσεων 210 6453 330 – Mail: [email protected], τηλ: 6987464468

Η ιστορία

Καλοκαιριάτικο απόγευμα. Σε μιαν ερημική ακρογιαλιά νησιού — ίσως της Λήμνου. Ένα καράβι αραγμένο. Ακούγονται φωνές και γέλια ναυτών. Έξω από μια βραχοσπηλιά, κάθονται δυο άντρες — ο ένας, γενειοφόρος, ώριμος,· ο άλλος, νέος, σα να ’ναι  ο Νεοπτόλεμος.

 Ο ώριμος άντρας, ύστερ’ από χρόνια απομόνωσης, είχε μιλήσει πολύ στον Νέο, και τώρα σωπαίνει πάλι, μέσα στη θλίψη. Ο Νέος, σα να παίρνει μια δύσκολη απόφαση, αρχίζει να του μιλάει.

Δεύτερο Κείμενο

ΟΧΙ τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι πια… αλλά με το το «ένδον ρήμα» μέσα στην Ιστορία… με τον εσώτερο πυρήνα του ο καθένας μέσα στη ζωή, στην αέναη αλλαγή του κοσμου… γνωρίζοντας πως δεν υπάρχει καμμιά ουσιαστική νίκη! 

Η σκηνοθετική ματιά

Ο πιο συστηματικός μελετητής του ποιήματος του Ρίτσου, ο Πίτερ Μπήαν, υποστήριξε ότι ο ποιητής χρησιμοποίησε τον μύθο του Φιλοκτήτη με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτυπώσει όλη την ελληνική ιστορική εμπειρία, επισημαίνοντας μάλιστα ότι «η σημαντικότερη πολιτική αλλαγή στη ζωή του ίδιου του Ρίτσου, όπως και του Σοφοκλή, ήταν η διάσπαση της ενότητας των Ελλήνων».

Ο Ρίτσος ταλαντεύεται μεταξύ ιστορικής πληγής και ψυχικού τραύματος, ιδεολογικού καθήκοντος και ιδιωτικής ενδοσκόπησης, πράξης και προσωπείου, πολέμου και φιλίας.  Αν ο Φιλοκτήτης του Σοφοκλή είναι μια ιστορία πόνου, απάτης και του πώς κερδίζεται ο πόλεμος, ο μονόλογος του Ρίτσου είναι πιο αμφίσημος σε σχέση με άλλες, παλαιότερες και σύγχρονες, εκδοχές του μύθου. Εστιάζοντας στον Νεοπτόλεμο και όχι στον Φιλοκτήτη, ο Ρίτσος προσθέτει μια νέα διάσταση στη σύγχρονη πρόσληψη του μύθου και δοκιμάζει να προσδιορίσει τη συνολική πολιτική του θεωρία: Είμαι ζωντανός σημαίνει συμμετέχω σ’ έναν προβληματικό κόσμο. Πρέπει να πάμε στην Τροία, αλλά πρέπει να πάμε όχι πια ξεγελασμένοι από μηχανισμούς που η ίδια η ιστορία έχει διαψεύσει, είτε από φτηνούς ή χρεωκοπημένους μύθους, αλλά να προχωρήσουμε με τα μάτια ορθάνοιχτα, χωρίς αυταπάτες, μεταφέροντας τη «σιωπή» μας, μέσα στην οποία θα αποδεσμευτούν νέες δυνάμεις, που θα χρησιμεύσουν στην ανθρωπότητα σαν ένα γεφύρωμα προς το μέλλον.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία-σκηνογραφία: Νικόλας Ιορδανίδης

Σκηνικά-Κοστούμια: Πλεύση στο Αιγαίο

Φωτισμοί: Έκτορας Ροδινός

Ερμηνεία: Νικόλας Ιορδανίδης

Στο ρόλο της αφηγήτριας η Μαριέλα Δουμπού

Διάρκεια 60 λεπτά

Νικόλας Ιορδανίδης

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Πτυχιούχος Φυσικός στο Πανεπιστήμιο Πάτρας και αριστούχος της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν». Έχει συνεργαστεί με το Θέατρο Τέχνης και άλλα θέατρα, ενώ έχει συμμετάσχει και σε παραστάσεις χοροθεάτρου.

Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της Εταιρείας Τέχνης και Πολιτισμού «Πλεύση στο Αιγαίο» και των εκδόσεών της με την επωνυμία «Οιακιστής». Διευθυντής του εκδοτικού οίκου «Λαγουδέρα» από το 1996 καθώς και του εκδοτικού οίκου «Ανεμοδείκτης».

Έχει εκδώσει δυο ποιητικές συλλογές, ένα μύθο για μικρούς και μεγάλους, έχει μεταφράσει γαλλικά μυθιστορήματα και ποίηση με τα λογοτεχνικά ψευδώνυμα Μάριος Ηλιάννης και Έκτορας Ροδινός.

Από το 2010 έχει δημιουργήσει ένα στούντιο υποκριτικής πάνω στην αρχαία τραγωδία και το σύγχρονο θέατρο ενώ διδάσκει θέατρο σε σχολεία και ερασιτεχνικές ομάδες.

Μαριέλα Δουμπού

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κέρκυρα. Στα δεκαοχτώ της πήγε στο Ρέθυμνο στην Κρήτη για να σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στο τμήμα των Πολιτικών Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών.

Η παραμονή της εκεί δε διήρκησε πολύ καθώς, στα 19 της πέρασε στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν από όπου και αποφοίτησε το 2018.Τότε , γεννήθηκε η ομάδα B.p.m από αποφοιτους εκείνης της χρονιάς και κέρδισαν την πρώτη θέση στο Adapt Festival με την παράσταση “Ένας ευγενικός νεαρός που φαινόταν ηλιθιος και δεν είχες κανένα λόγο να τον φοβάσαι” και την επόμενη χρονιά κέρδισαν τη δεύτερη θέση στο Bob Theater Festival με την παράσταση “Hyperspace ή αλλιώς…” που έγραψε η Δανάη Λιοδάκη (μέλος των Β.p.m. ) και εκδόθηκε από τις εκδόσεις Κάππα το 2020.

Έχει παίξει σε παραστάσεις όπως “Ο Ρομπέν των δασών” στο Θέατρο Τέχνης, “Ένας εχθρός του λαού” στο Studio Μαυρομιχάλη, στο “Nordost” στο Studio Μαυρομιχάλη, στο “Ημέρωμα της Στρίγγλας” στο Θέατρο Φούρνος, στον “Θαυμαστό Καινούριο Κόσμο” στο Θέατρο Σημείο.

Το 2019 έπαιζε σε μία τηλεοπτική σειρά στην “Επιστροφή”.

Στα 5 της ξεκίνησε μουσική και στα 7 της ήδη είχε ξεκινήσει να μαθαίνει φλάουτο στην Φιλαρμονική Εταιρία Μάντζαρος στην οποία και παρέμεινε μέχρι τα 16 της.

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις