Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Από τα Liberty στους «Λασκαρίδηδες» μια …«χεσιά» δρόμος

Πώς δημιουργήθηκε το ελληνικό εφοπλιστικό «θαύμα» εδώ στον «Ημεροδρόμο» το έχουμε καταγράψει πολλές φορές.  Πώς δημιουργήθηκαν οι μεγάλοι στόλοι και τα..

Πώς δημιουργήθηκε το ελληνικό εφοπλιστικό «θαύμα» εδώ στον «Ημεροδρόμο» το έχουμε καταγράψει πολλές φορές.  Πώς δημιουργήθηκαν οι μεγάλοι στόλοι και τα υπερκέδρη των εφοπλιστικού  κεφαλαίου μέσα από ένα καθεστώς προκλητικής φοροασυλίας και άγριας εκμετάλλευσης των ναυτεργατών επίσης. Με αφορμή τον …καραβοκύρη Λασκαρίδη, που «χέζει» πρωθυπουργούς, παραθέτουμε παρακάτω  ένα απόσπασμα από την έκθεση του επικεφαλής της Επιτροπής για την Αμερικανική βοήθεια στην Ελλάδα Πολ Πόρτερ, που είχε επισκεφθεί τη χώρα μας το 1947.

Η επίσκεψη Πόρτερ στην Ελλάδα, είχε αποκλειστικό σκοπό τη σύνταξη μιας έκθεσης  σχετικά με την πολιτική, κοινωνική και οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, με τα βασικά συμπεράσματα για την «αποτελεσματικότητα» της Αμερικανικής βοήθειας, τρία χρόνια μετά τον πόλεμο. Στην έκθεση Πόρτερ, περιγράφεται η στάση των πολιτικών εκπροσώπων του κεφαλαίου απέναντι στους εφοπλιστές: 

Ο Πόρτερ φυσικά δεν ήταν κομμουνιστής. Το αντίθετο, φυσικά. Αυτός λοιπόν που ήρθε για να στηρίξει τους τότε κυβερνώντες του «Στρατηγέ, ιδού ο στρατός σας», για να νικήσουν τους κομμουνιστές, έγραφε στην έκθεση του:  

«Τα ναυτιλιακά συμφέροντα βρίσκονται σε ιδιαίτερη σκανδαλώδη θέση. Σήμερα η ελληνική εμπορική ναυτιλία βρίσκεται σε άνθηση και οι εφοπλιστές καρπώνονται τα κέρδη. Όμως, η χρεωκοπημένη ελληνική κυβέρνηση δεν απολαμβάνει κανένα όφελος από όλο αυτό τον πλούτο: οι αποδοχές των ναυτικών εξακολουθούν να εισρέουν στη χώρα, αλλά τα κέρδη των πλοιοκτητών παραμένουν, στην πλειονότητά τους, στο εξωτερικό.

Είναι λογικό να περιμένει κανείς ότι κάθε επιχείρηση θα όφειλε να αποδίδει τους αναλογούντες φόρους στην κυβέρνηση κάτω από την προστασία της οποίας δραστηριοποιείται – και ιδιαίτερα σε αυτή την περίπτωση όπου οι Έλληνες πλοιοκτήτες οφείλουν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών τους στα πλοία τύπου Liberty, τα οποία αγόρασαν από τη Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ έπειτα από εγγύηση των ενυπόθηκων δανείων τους από την ελληνική κυβέρνηση. Τα ετήσια έσοδα από ένα ελληνικό Liberty πιθανότατα ανέρχονται μεταξύ 200.000 και 250.000 δολαρίων ΗΠΑ. Από αυτά, 8.000 δολάρια ΗΠΑ ένα γελοία χαμηλό ποσό, αποδίδονται στην κυβέρνηση ως φόρος. Ξένοι ειδικοί έχουν προτρέψει την κυβέρνηση να αυξήσει τις φορολογικές της απαιτήσεις στα 30.000 δολάρια. Η πολιτική ισχύς των πλοιοκτητών, όμως έχει αποτρέψει κάθε αποτελεσματική ενέργεια».

Τα παραπάνω πριν από 74 χρόνια… Σήμερα, 74 χρόνια μετά δεν έχουν αλλάξει πολλά, αντίθετα, παραμένουν τα ίδια με την επιπλέον μάλιστα προσθήκη των δεκάδων νόμων – φοροασυλίας που ήρθαν να «αυγατίσουν» τα Liberty. Βλέπετε από τις κυβερνήσεις του τότε μέχρι τις σημερινές, μια …«χεσιά» δρόμος που θα ‘λεγε και ο Λασκαρίδης.

Σχετικά θέματα

Απόψεις