Την ώρα που η κυβέρνηση έχει ρημάξει τον ελληνικό λαό στους φόρους και τα ατέλειωτα χαράτσια, δεν διστάζει να μπουκώνει προκλητικά με μπόνους, πανωπροίκια και δωράκια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ τους μεγαλοεργολάβους που κατασκευάζουν τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους με τις περιβόητες «συμβάσεις παραχώρησης» και με τη μέθοδο της «αυτοχρηματοδότησης» που μόνο τέτοια δεν είναι.
Ειδικότερα ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης, κατά την χτεσινή περιοδεία του στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη ανακοίνωσε ότι προωθείται προς ψήφιση στη Βουλή νέα συμπληρωματική σύμβαση του έργου, με την οποία η κυβέρνηση θα δώσει αποζημίωση-δώρο 350 εκατομμυρίων ευρώ στην κοινοπραξία «Μορέας Α.Ε.», συμφερόντων των ομίλων Λ. Μπόμπολα, Ιωάννου-Παρασκευαΐδη και Σ. Κόκκαλη, που κατασκευάζει τον κεντρικό αυτό οδικό άξονα Πελοποννήσου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το «δωράκι» αυτό αποτελεί συνέχεια των πρόσθετων εργολαβικών αποζημιώσεων και μπόνους, συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ, για την επανεκκίνηση των άλλων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Κεντρική Οδός και Ολυμπία Οδός) οι εργασίες κατασκευής των οποίων σταμάτησαν το 2011 με αποκλειστική ευθύνη των μεγαλοεργολάβων, που, ωστόσο, εξακολουθούσαν να εισπράττουν τα πανάκριβα χαράτσια διοδίων που πλήρωναν αγόγγυστα οι οδηγοί!
Οι εργολάβοι της κοινοπραξίας «Μορέας», εμφάνισαν λογαριασμό με απώλειες μισού δισ. ευρώ από τα διόδια, λόγω μειωμένης κίνησης και ζητούν το «πανωπροίκι» επικαλούμενοι λόγους… ίσης μεταχείρισης με τους εργολάβους των άλλων αυτοκινητόδρομων, καθώς και αυτό το έργο έχουν σταματήσει να το δανειοδοτούν οι ιδιωτικές τράπεζες. Θέλουν, δηλαδή, το χρηματοδοτικό αυτό κενό να το πληρώσει το δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός. Οι εργολάβοι υποστηρίζουν επίσης ότι από το 2009 η κυκλοφορία έχει μειωθεί κατά 40%, λόγω της οικονομικής κρίσης, ζητώντας από την κυβέρνηση ουσιαστικά να …«τιμωρηθεί» ο ελληνικός λαός και επειδή δεν χρησιμοποιούσε τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο! Πέρα από αυτό αξίζει να σημειωθεί πως η διεκδίκηση των πρόσθετων 500 εκατ. ευρώ που διεκδικούν οι μεγαλοεργολάβοι είναι εντελώς αυθαίρετη, καθώς δεν υπάρχει αντικειμενικός, ανεξάρτητος και αδιάβλητος μηχανισμός καταγραφής και ελέγχου διελεύσεων των οχημάτων από τον οδικό άξονα, όπως, άλλωστε, συμβαίνει και στους υπόλοιπους.
Οι μεγαλοεργολάβοι «πατούν» σε καταχρηστική και προκλητική ρήτρα που περιέχεται στην αρχική σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου, με την οποία προβλέπεται να παρέχονται και επιδοτήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας προς τις κοινοπραξίες, αν οι κυκλοφοριακοί φόρτοι δεν ήταν επαρκείς από μόνες τους για κάτι τέτοιο! Για τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο η ρήτρα προέβλεπε ως «πανωπροίκι» το ποσόν των 132 εκατ. ευρώ. Τώρα, όμως, οι μεγαλοεργολάβοι ζητούν 500 εκατ. ευρώ, δηλαδή υπερτριπλάσια και η κυβέρνηση ετοιμάζεται να τους δώσει υπερδιπλάσια, δηλαδή 350 εκατ. ευρώ…
Σημειώνουμε ότι στην περίπτωση του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας τα έργα δεν είχαν σταματήσει στα μέσα του 2011, αλλά προχωρούσαν με αργούς ρυθμούς. Σήμερα απομένουν περίπου 6 χλμ. για να ολοκληρωθεί, και η τοξωτή γέφυρα 400 μέτρων στην Τσακώνα. Θυμίζουμε ότι το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα που κατασκευάστηκε ως δημόσιο έργο και στοίχισε στον ελληνικό λαό πάνω από 130 εκατ. ευρώ και παραδόθηκε και αυτό στην ιδιωτική κοινοπραξία “Μορέας” που έβαλε και εκεί διόδια και θα το εκμεταλλεύεται για 30 ολόκληρα χρόνια.
Τελικά η κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων αποδεικνύεται «βαρέλι δίχως πάτο», που διαρκώς αναγκάζει τον ελληνικό λαό να το γεμίζει πληρώνοντας τα σπασμένα της φιλελεύθερης πολιτικής της κυβέρνησης (και των προηγούμενων ΝΔ και ΠΑΟΚ) που εξασφαλίζει μόνο τα κέρδη των ξένων και ντόπιων μονοπωλιακών κατασκευαστικών ομίλων. Τελικά θα στοιχίσουν όσο ακόμη μια ολυμπιάδα, σαν αυτή του 2004, που θα αποπληρώνουν ακόμη και τα εγγόνια μας…