Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Τόκιο: Η Coca – Cola πάει και με …κορωνοϊό

Η τελετή έναρξης των ολυμπιακών αγώνων του Τόκιο την Παρασκευή παρότι άργησε κατά 365 ημέρες (κανονικά θα έπρεπε να γίνει..

Η τελετή έναρξης των ολυμπιακών αγώνων του Τόκιο την Παρασκευή παρότι άργησε κατά 365 ημέρες (κανονικά θα έπρεπε να γίνει το 2020 αλλά λόγω κορωνοϊού έγινε φέτος) ξεκίνησε με πυροτεχνήματα που φώτισαν ένα άδειο γήπεδο.

Στις κερκίδες του Ολυμπιακού Σταδίου της πρωτεύουσας της Ιαπωνίας δεν υπήρχαν θεατές. Την τελετή την είδαν όλοι από την τηλεόραση και το διαδίκτυο…

Οι διοργανωτές προχώρησαν στην διεξαγωγή των Αγώνων χωρίς θεατές, καθώς τα κρούσματα κορωνοϊού παρουσιάζουν έξαρση…

Στο Στάδιο όμως βρέθηκαν 950 επίσημοι προσκεκλημένοι και εκπρόσωποι πολυεθνικών – χορηγών των αγώνων… Οι κάμερες ανέλαβαν δουλειά και το «προϊόν» (γιατί περί αυτού δυστυχώς πρόκειται) έκανε το γύρο του κόσμου.

Την διεξαγωγή των φετινών Ολυμπιακών Αγώνων εν μέσω πανδημίας και με πολύ αυστηρά μέτρα ουσιαστικά την επέβαλλαν τα τεράστια συμβόλαια των πολυεθνικών και τα δισεκατομμύρια από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.

Η ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης με την πανδημία στην Ιαπωνία το τελευταίο τρίμηνο, με την περιφέρεια της πρωτεύουσας Τόκιο μάλιστα να είναι απ’ αυτές που έχουν χτυπηθεί περισσότερο καθώς και οι έντονες αντιδράσεις από φορείς πολιτών, συλλόγους αλλά και πολλούς ειδικούς, κατά της διεξαγωγής των Αγώνων μπήκαν …σιωπηλά στο περιθώριο.

Από τους διοργανωτές και τους χορηγούς δεν υπήρξε καμιά σκέψη για ακύρωση. Τι και αν δύο στους τρεις Ιάπωνες που συμμετείχαν σε έρευνες τηρούν επιφυλάξεις για την υγειονομική ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων και πάνω από τους μισούς (55%) τάχθηκαν κατά της διεξαγωγής τους.

Οι αγώνες για διοργανωτές και χορηγούς έπρεπε να γίνουν! Όχι φυσικά για να διαιωνιστούν τα …«Ολυμπιακά Ιδεώδη» (αυτά εξάλλου λίγη έως καθόλου σχέση έχουν με την πραγματικότητα ) αλλά με γνώμονα τα συμβόλαια και τις μπίζνες.

Έτσι παρά τον κίνδυνο για ακόμα μεγαλύτερη επιδείνωση της επιδημιολογικής κατάστασης όπως προειδοποιούν οι ειδικοί, οι Ιάπωνες κεφαλαιοκράτες και οι πολυεθνικές όλου του πλανήτη έστησαν τη δική τους φιέστα.

Ποιοι ήταν ο βασικοί λόγοι; Ιδού:

— Τα υπέρογκα συμβόλαια με τις πολυεθνικές και τους χορηγούς. Μόνο οι Ιαπωνικές εταιρείες έχουν ρίξει 3 δισ. δολάρια, ενώ πάνω από 50 δισ. δολάρια υπολογίζονται τα χρήματα που έχουν «επενδύσει» συνολικά οι εταιρείες – χορηγοί.

— Οι συμφωνίες για τα τηλεοπτικά δικαιώματα και οι διαφημίσεις. Η NBC Universal, η οποία έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα αναμετάδοσης των Ολυμπιακών Αγώνων στις ΗΠΑ μέχρι το 2032, επισημαίνει πως έχει συγκεντρώσει 1,2 δισ. δολάρια παραπάνω από τα διαφημιστικά έσοδα της αντίστοιχης διοργάνωσης του Ρίο ντε Τζανέιρο το 2016. Σύμφωνα με τους New York Times, το δίκτυο NBC συγκέντρωσε πάνω από 140 χορηγούς για την κάλυψη των Αγώνων στην τηλεόραση, την πλατφόρμα ελεύθερης ροής (streaming) Peacock και το Διαδίκτυο αντί των 100 χορηγών προ πενταετίας. Η τηλεόραση, μάλιστα, έχει συγκεντρώσει το μέγιστο των κονδυλίων, αν και μεγάλη άνοδος παρατηρείται και στις διαφημίσεις μέσω διαδικτύου και streaming. Υπολογίζεται πως το αντίτιμο για μια διαφήμιση στη ζώνη υψηλής μεταδοτικότητας κοστίζει 1 εκατ. δολάρια.

— Οι ρήτρες ασφαλείας που έπρεπε να πληρωθούν από τους Ιάπωνες διοργανωτές στις εταιρείες και τη ΔΟΕ σε περίπτωση οριστικής ματαίωσης των αγώνων. Άλλωστε, μέσω των τηλεοπτικών μεταδόσεων θα δοθεί η ευκαιρία να υπάρξουν κέρδη για τα μονοπώλια.

Είναι ενδεικτικό ότι η Panasonic, εταιρεία από τους μεγαλύτερους χορηγούς, όπως και η αυτοκινητοβιομηχανία Toyota, παρότι αρχικά εξέφρασαν επιφυλάξεις ως προς τη συμμετοχή τους τελικά μπήκαν στο παιχνίδι με τα «μπούνια». Ο λόγος; Η απάντηση που έδωσε ο επικεφαλής μάρκετινγκ της αλυσίδας εστιατορίων Chipotle, ο Κρις Μπράντ στους New York Times: «Πιστεύουμε πως ο κόσμος θα παρακολουθήσει τους Αγώνες ακόμη και εάν δεν υπάρχουν θεατές, όπως έγινε με τόσα άλλα αθλήματα»…

Το θέμα λοιπόν είναι να «γεμίσουν» οι τηλεοπτικοί και διαδικτυακοί δέκτες και ας μείνουν τα στάδια κλειστά. Το «προϊόν» εξάλλου πρέπει να πωληθεί και θα πωληθεί μέσω της εικόνας.

Τα υπόλοιπα δεν αφορούν τις εταιρείες… Ηδη πριν την έναρξη των αγώνων βρέθηκαν θετικά κρούσματα στις ολυμπιακές αποστολές των ΗΠΑ, της Νοτίου Κορέας και της Τσεχίας. Σε απομόνωση τέθηκαν, επίσης, έξι αθλητές από τη βρετανική ομάδα. Συνολικά, έχουν καταγραφεί πάνω από 100 κρούσματα Covid-19 που συνδέονται με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο. Αυτά όμως δεν αφορούν τις εταιρείες. 

Ούτε εξάλλου το γεγονός ότι μόλις το 1/3 των Ιαπώνων έχουν λάβει τουλάχιστον μία δόση του εμβολίου κατατάσσοντας τη χώρα σε μια από τις χαμηλότερες θέσεις μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών. Δεν αφορά τις εταιρείες ότι το μέγα αθλητικό γεγονός θα μπορούσε να γίνει εστία υπερμετάδοσης.

Το κόστος της διοργάνωσης που θα ξεπεράσει τα 15,5 δισ. δολάρια, μετά τις πολλές από τις ανάγκες που προέκυψαν και εξαιτίας της αναβολής (π.χ. συντήρηση των Ολυμπιακών έργων) το έχουν ήδη στείλει συστημένο στον Ιαπωνικό λαό…

Άδεια στάδια λοιπόν εν μέσω πανδημίας, αλλά με κάμερες πάνω στους αθλητές και κυρίως Coca – Cola που πάει με όλα… ακόμα και με τον κορωνοϊό.

Σχετικά θέματα

Απόψεις