Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Σχολή Μπάουχαους: Ένα μουσείο ενάντια στον φασισμό

Η σχολή Μπάουχαους, καλλιτεχνικό ρεύμα που αποτέλεσε θεμέλιο λίθο κυρίως για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική, γιορτάζει τα 100 της χρόνια στη..

Η σχολή Μπάουχαους, καλλιτεχνικό ρεύμα που αποτέλεσε θεμέλιο λίθο κυρίως για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική, γιορτάζει τα 100 της χρόνια στη Γερμανία με τα εγκαίνια αυτή την εβδομάδα ενός νέου μουσείου άκρως πολιτικού, που βάζει στο στόχαστρο τον φασισμό του χθες και του σήμερα.

Η σχολή σχεδίου Μπάουχαους ιδρύθηκε την 1η Απριλίου 1919 και εκδιώχθηκε από του ναζί τη δεκαετία του 1930. Η σχολή Μπάουχαους μετά την άνοδο των Ναζί, από το 1933 έπαψε τη λειτουργία της. Με εντολή του Χίτλερ «άπαξ διά παντός». Το Ναζιστικό κόμμα είχε αντιταχθεί στο Μπάουχαους καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’20, καθώς, το εκλάμβανε ως ένα μέτωπο κομμουνιστών, ιδιαίτερα, επειδή πολλοί Σοβιετικοί καλλιτέχνες αναμίχθηκαν σε αυτό. 

Σήμερα έχει την έδρα της στη Βαϊμάρη, την κωμόπολη όπου γεννήθηκε το καλλιτεχνικό αυτό κίνημα και που έδωσε το όνομά της στη βραχύβια γερμανική δημοκρατία του μεσοπολέμου.

“Δεν μπορείτε να δείτε αυτά τα εγκαίνια χωριστά από το πολιτικό τους περιβάλλον”, εξηγεί στο ειδησεογραφικό AFP ο Βόλφγκανγκ Χόλερ, διευθυντής των μουσείων της Βαϊμάρης.

Πολύ περισσότερο που η πόλη αυτή που βρίσκεται στο κρατίδιο της Θουριγγίας, στην πρώην Ανατολική Γερμανία, έγινε προπύργιο του νεοναζιστικού κόμματος AfD (Εναλλακτική για τη Γερμανία). Το AfD ποντάρει σε διψήφιο ποσοστό στις ευρωεκλογές του Μαΐου και στις περιφερειακές εκλογές το φθινόπωρο.

“Το Μπάουχαους ήταν από την αρχή έντονα πολιτικό. Είναι συνεπώς ένα υπέροχο μέρος για να αρχίσει μια συζήτηση, κυρίως με τους νέους”, είπε ο Χόλερ που αναμένει 100.000 επισκέπτες κάθε χρόνο.

Η σχολή του Μπάουχαους  υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα φαινόμενα της δεκαετίας του 1920. Δημιουργήθηκε από τον Walter Gropius με τη συγχώνευση των σχολών καλών τεχνών και εφαρμοσμένων τεχνών, στη Βαϊμάρη. Ο Gropius πίστευε στην ανάγκη ενότητας μεταξύ της αρχιτεκτονικής, των καλών τεχνών και των εφαρμοσμένων τεχνών. Το καινούριο στοιχείο στο πρόγραμμα του Gropius ήταν η άποψη πως ο αρχιτέκτονας, ο ζωγράφος ή ο γλύπτης, δεν θα πρέπει απλά να συνεργάζεται με τους ειδικευμένους τεχνίτες αλλά, πριν από όλα, να είναι και ο ίδιος ένας τέτοιος τεχνίτης. Η ιδέα της μάθησης μέσα από την πράξη, της ανάπτυξης μιας αισθητικής στη βάση ολοκληρωμένων τεχνικών ικανοτήτων, ήταν πραγματικά επαναστατική.

Σχετικά θέματα

Απόψεις