Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Ο Τσε, η θρησκευτική πίστη και οι καλές τέχνες

Ιδεολογία και εμπόριο, επανάσταση και θέαμα, αχώριστα , αταίριαστα ζευγάρια και ο «Προσωπικός (ι.χ.) Τσε», για την ενεργό μνήμη (ο Τσε δολοφονήθηκε..

Ιδεολογία και εμπόριο, επανάσταση και θέαμα, αχώριστα , αταίριαστα ζευγάρια και ο «Προσωπικός (ι.χ.) Τσε», για την ενεργό μνήμη (ο Τσε δολοφονήθηκε στις 8 Οκτωβρίου του 1967).

Aυτό το ντοκιμαντέρ είδα πριν χρόνια σε ένα εξαιρετικό αφιέρωμα με πολλά ντοκιμαντέρ για τον Τσε. Αιχμηρή αποτύπωση της μυθοποιημένης μορφής ενός επαναστάτη και της επακόλουθης εμπορευματοποίησής της. Γιατί μύθος και εμπόριο είναι συγκοινωνούντα δοχεία στη βάση του τι είναι τελικά αυτό που ανταλλάσσουν οι άνθρωποι.

Πολύ πριν την σκόπιμη διαστρέβλωση της πραγματικότητας, υπάρχει η αυτοάμυνα του ανθρώπου που δεν αντέχει να την διαχειριστεί, αυτό που του επιτρέπει να επιβιώνει σε οριακές απάνθρωπες καταστάσεις σαν να είναι φερμένος από αλλού, από μια περιοχή πίστης στην οποία ενηλικιώνεται αθώος.

Στην πρωτόγονη σκέψη χωρικών και ψυχεδελικών ανθρώπων ο Τσε εξομοιώνεται με τον Χριστό και αυτό συν τοις άλλοις υποδηλώνει μια αντίληψη της πραγματικότητας που αποδίδει θεουργικές δυνατότητες
σε αυτόν που επιδιώκει την αλλαγή του κόσμου, μια και ο σκέτος άνθρωπος είναι αδιανόητο να το καταφέρει.

Τα ίδια θρησκευτικά σύμβολα που χρησιμοποιήθηκαν για την υποταγή σε μια προηγούμενη μορφή εξουσίας, χρησιμοποιούνται για την τυφλή πίστη σε μια επόμενη,  δηλώνοντας την θέση παρατηρητή των συγκρούσεων των ανθρώπων που μοιρολατρούν δημιουργικά.

Επίσης για τον Τσε γίνονται μιούζικαλ και τυπώνονται μπλουζάκια  έτσι ώστε απωθημένο στον μύθο το ιστορικό πρόσωπο  να επιστρέφει στον ιστορικό του εγκλωβισμό σε μιας κοινωνία δομημένη και οργανωμένη 
να εκτονώνει με θέαμα την νομοτελειακή της αλυσίδα. Ο μύθος απενεργοποιεί την στόχευση του ανθρώπου, τα μαντηλάκια και τα καντηλάκια είναι η άλλη όψη του νομίσματος της υπέρλογης ηρωοποίησης ενός ανθρώπου που αποφάσισε να είναι ενεργός.  Η θρησκευτικότητα παίρνει την ρεβάνς  από την εκλογίκευση  αλλά και από την απόφαση.

Oι σκηνές του Θείου πάθους με την αιχμαλωσία
είναι πάντα συγκλονιστικές . Τις ζούνε πολλοί. Ο Τσε τις εκπέμπει διαχρονικά. Kαι το θείο και το ανθρώπινο πάθος μιας και συμπίπτουν θα γίνονται μπεστ ΄σέλερ προκειμένου να καταναλωθεί σαν θέαμα η τραγικότητα του ατόμου που παίρνει τον άνθρωπο πάνω του.

Το θέμα του ντοκιμαντέρ που το κάνει και τόσο ιδιαίτερα ενδιαφέρον δεν είναι ο Τσε , είναι όλοι όσοι καταναλώνουν ή χρησιμοποιούν, η εκμεταλλεύονται την εικόνα του.  Όταν δίνεις δουλειά και ψυχαγωγία σε βάθος χρόνου σε τόσους ανθρώπους είσαι πράγματι άγιος, και παραβλέπεται και το ατόπημα σου  να θες να αλλάξεις οτιδήποτε.
Αφού χάρη στην προσωπική σου αυτοθυσία  όλα εξισορροπούν στα ίδια. Είσαι αιώνιος Τσε δεν υπήρξε άλλος σαν εσένα,  δεν υπάρχει τι να λέμε, αλίμονο δεν πρέπει να υπάρξει.

Από την άλλη ο Τσε μετά την Κούβα,  η εκρηκτική του διαφωνία με τον Κάστρο, η αμφισβήτηση του στη Σοβιετική Ένωση, η εγκατάλειψη της οικογένειας,  η άρνηση των κομμουνιστών να συμμετέχουν στην ολότελα προσωπική του εξέγερση  δεν μπορεί να αγιοποιηθεί, ούτε να εμπορευματοποιηθεί.

Με ή χωρίς μούσι ο Τσε υπήρξε συγκινητικά όμορφος

Δεν επίκειται όμως σε αντίθετη γνώμη, είναι ότι ο CHE είναι η πιο αρχετυπική φυσιογνωμία από τότε που εφευρέθηκε η φωτογραφία, τα αντίτυπα πουλημένων φωτογραφιών του ξεπερνούν αυτά της Μέριλιν Μονρόε, των Κένεντι, του Μαρξ, του Γκάντι , του Πρίσλευ, του Μπράντο και της Μπαρντό. Αγιότητα με χαρακτηριστικά κλασσικά όμορφου νεαρού άντρα, σοβαρότητα με sexappeal, μίξη πατρικής φιγούρας με αρχετυπικά γνωρίσματα εραστή. 

Το “Personal CHE’ είναι μια από τις πιο πρωτότυπες προσεγγίσεις κοινωνιολογικών κριτηρίων στην πιο γνωστή φωτογραφία -μαζί με το πυρηνικό μανιτάρι- του εικοστού αιώνα. Ένας ιστορικός υποστηρίζει ότι αν ο CHE ήταν κοντόχοντρος η κουβανική επανάσταση ή δεν θα είχε ξεκινήσει καν ή θα είχε αποτύχει στα πρώτα στάδια.

Ευτυχώς παρεμβαίνει η Θεία πρόνοια και ο Τσε πεθαίνει νέος, νέος, σφριγηλός, και γοητευτικός. Πριν ο ιδεαλιστής των ημερολογίων μοτοσυκλέτας, ο ζωντανός με όλες τις δυνάμεις του Ρεμπό της επανάστασης  γίνει «κωλόγερος» και ξεχαστεί τιμώμενος, ακόμα και η αλά Ρέμπραντ φωτογράφιση του κουφαριού του βόλεψε μια χαρά. 

Γυναίκες μην κλαίτε, ήταν ένα happy end.

Δείτε το ντοκιμαντέρ, για να εμπλουτίσετε με ιδέες και την δικιά σας φετιχιστική χρήση.

 

Απόψεις