Με μαύρες σημαίες, τύμπανα, πανό και πλακάτ υποδέχθηκαν οι κάτοικοι της Σητείας τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο Ηράκλειο, στη φιέστα για την υπογραφή της σύμβαση για τα 157 χιλιόμετρα του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Κυβερνητικό κλιμάκιο επισκέπτεται σήμερα και αύριο την Κρήτη για την υπογραφή, σε ειδική εκδήλωση, της σύμβασης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο στο έργο του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
“ΒΟΑΚ – Τα δικά μας Τέμπη» έγραφαν τα πανό των κατοίκων, που απαιτούν να σταματήσει η κοροϊδία από πλευράς της κυβέρνησης και να κατασκευαστεί επιτέλους ένας ενιαίος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, που θα συνδέει την Κρήτη από τη άκρη ως την άλλη.
Ο λαός της Σητείας διαμαρτύρεται καθώς λόγω της πολιτικής κόστους – οφέλους που ακολουθείται στην υλοποίηση του ΒΟΑΚ από το κράτος και τους επενδυτές, πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι δεν συμπεριλαμβάνεται το κομμάτι από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι την Σητεία, αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά ότι η υλοποίηση του περιβόητου οδικού άξονα που έχει γίνει «γεφύρι της Άρτας» δεν υλοποιείται για να εξυπηρετήσει τις λαϊκές ανάγκες αλλά τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.
Παρά τις προεκλογικές δεσμεύσεις για έναν ενιαίο και πλήρη ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, το έργο -όπως υλοποιείται σήμερα – σταματά στον Άγιο Νικόλαο, αφήνοντας την ανατολική άκρη του νησιού χωρίς ασφαλή και σύγχρονη οδική πρόσβαση. Αυτή τη στιγμή τα μοναδικά ανοιχτά εργοτάξια είναι από Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο,
Σε αυτό το πλαίσιο, συγκροτήθηκε από φορείς της περιοχής Επιτροπή Διεκδίκησης του Ενιαίου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στην οποία αποφασίστηκε η μαζική κινητοποίηση του λαού της Σητείας με αφορμή την κάθοδο του πρωθυπουργού για την υπογραφή της σύμβασης, με στόχο να καταστεί σαφές ότι οι κάτοικοι του ανατολικότερου τμήματος της Κρήτης και συγκεκριμένα της Σητείας είναι αποφασισμένοι να διεκδικήσουν έναν ενιαίο ΒΟΑΚ από το Καστέλι μέχρι τη Σητεία. Εναν δρόμο σύγχρονο και ασφαλή για τους κατοίκους και επισκέπτες της Κρήτης, χωρίς διόδια και παραχωρήσεις σε ιδιώτες, ενταγμένο σε σχέδιο για συνολικά δημόσιο και αναβαθμισμένο οδικό δίκτυο σε όλη την Κρήτη (ΝΟΑΚ, υφιστάμενο ενδοπεριφερειακό κ.τ.λ.), ώστε να σταματήσει ο βαρύς φόρος αίματα που πληρώνει ο λαός της Κρήτης στο δρόμο.
Το κύριο αντικείμενο της παραχώρησης, που υπεγράφη με τυμπανοκρουσίες σήμερα αφορά το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157 χιλιομέτρων, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για επέκταση μέσω προαίρεσης στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά (30 χλμ.), ανεβάζοντας το συνολικό μήκος στα 187 χιλιόμετρα.
Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου δεν θα ξεκινήσει σύντομα, αλλά θα χρειαστεί να περάσουν αρκετοί μήνες καθώς πρέπει να ολοκληρωθούν οι μελέτες και οι απαλλοτριώσεις, ενώ θα χρειαστεί και η ανάπτυξη τουλάχιστον τριών εργοταξίων κατά μήκος του υπό κατασκευή τμήματος αλλά και η στελέχωση με το απαραίτητο προσωπικό.
Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει τα λεγόμενα σκιώδη διόδια… Δηλαδή, οι οδηγοί θα καταβάλλουν διόδια για την ακριβή απόσταση που θα έχουν διανύσει (δηλαδή θα υπάρχουν μόνο πλευρικοί σταθμοί, στους κόμβους εισόδου και εξόδου, και όχι μετωπικά διόδια), ενώ το Δημόσιο θα καταβάλλει ένα επιπλέον χρηματικό ποσό επί των πραγματικών διελεύσεων.
Πρόκειται δηλαδή για κρατικές επιδοτήσεις, χρήματα των φορολογουμένων, που θα δίδονται στον ιδιώτη.