Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Χρονικό μιας προαναγγελθείσας τραγωδίας

Τελικά καθόλου τυχαίο δεν ήταν το τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε την Κυριακή στην Εγνατία οδό και κόστισε τη ζωή σε..

Τελικά καθόλου τυχαίο δεν ήταν το τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε την Κυριακή στην Εγνατία οδό και κόστισε τη ζωή σε πέντε άτομα, ενώ οδήγησε στο νοσοκομείο δεκάδες άλλα. Η Ελλάδα, παρά τον πακτωλό χρημάτων (μόνο η Εγνατία στοίχισε στον ελληνικό λαό πάνω από 6,5 δισ. ευρώ, ενώ πάνω από 8,5 δισ. ευρώ θα στοιχίσουν οι υπόλοιποι μεγάλοι οδικοί άξονες που παραχωρήθηκαν σε ιδιωτικούς ομίλους για να μας τσεκουρώνουν με πανάκριβα χαράτσια διοδίων) ήταν και παραμένει ουραγός στην οδική ασφάλεια.

Και αυτό δεν το λέμε εμείς. Το λέει με  ανακοίνωση του,  ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), ο σύλλογος, δηλαδή, των καθ’ ύλην αρμοδίων επιστημόνων. Με αφορμή το τραγικό δυστύχημα, ο ΣΕΣ επισημαίνει ότι παρά τη σημαντική μείωση του αριθμού των οδικών ατυχημάτων και των θυμάτων τους (κυρίως λόγω της βαθιάς οικονομικής κρίσης) κατά την τελευταία πενταετία, η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ουραγός στην Ευρωπαϊκή Ένωση (κατατασσόμενη σταθερά στις τελευταίες θέσεις) και οι πιθανότητες ατυχήματος στο οδικό δίκτυο της χώρας να παραμένουν αυξημένες συγκριτικά με τα περισσότερα Ευρωπαϊκά κράτη.  Το οικονομικό κόστος των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ ετησίως.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων τονίζει πως η πολιτεία οφείλει αφενός να δεσμεύσει τους απαραίτητους προϋπολογισμούς, αντάξιους του εγχειρήματος (και όχι μόνο γενικόλογες δηλώσεις) και αφετέρου να καταβάλει συστηματική προσπάθεια με ποσοτικοποιημένους και μετρήσιμους στόχους (π.χ. αριθμός ελέγχων, αριθμός επεμβάσεων στο δίκτυο, αριθμός εκστρατειών ενημέρωσης κλπ.), για τους οποίους θα ελέγχονται σε τακτά διαστήματα οι αρμόδιες υπηρεσίες σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, είναι σήμερα απαραίτητο να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην:
α)    εντατικοποίηση της αστυνόμευσης και διεύρυνσή της στο σύνολο των επικίνδυνων παραβάσεων (και εκείνων των φορτηγών, σε όλο το δίκτυο),
β)    εφαρμογή αυστηρού προγράμματος διαχείρισης των κάθε λογής έργων επί της οδού, ειδικά στους αυτοκινητόδρομους,
γ)    αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα με κατάλληλη υποστήριξη (προϋπολογισμοί, τεχνικές οδηγίες) των υπηρεσιών των Περιφερειών.

Οι Έλληνες Συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν ότι καταθέτουν τακτικά τις επιστημονικά τεκμηριωμένες προτάσεις τους (http://www.ses.gr/index.php/o-syllogos/theseisses.html) και δηλώνουν απερίφραστα τη βούλησή τους να συνεισφέρουν με κάθε τρόπο προς την κατεύθυνση εφαρμογής όλων των απαραίτητων δράσεων προτεραιότητας.  

Επιπλέον δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν ακόμα εντονότερα να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες επιστημονικής τεκμηρίωσης, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης Πολιτείας και πολιτών και θα ενεργοποιήσουν όλες τις δυνάμεις τους για την προώθηση των προτεινόμενων δράσεων με την ελπίδα ότι οι ανθρώπινες ζωές που χάνονται στους δρόμους θα καταστούν, κάποια στιγμή, προτεραιότητα της Ελληνικής Πολιτείας.

«Μπαλάκι» οι ευθύνες

Στο μεταξύ συνεχίζονται οι έρευνες για τα αίτια του δυστυχήματος, με τις εμπλεκόμενες δημόσιες υπηρεσίες να ρίχνουν η μία τις ευθύνες στην άλλη κι όλες μαζί στο Ρουμάνο οδηγό του μοιραίου φορτηγού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής Περιφερειακής Υπηρεσίας Έργων και Συντήρησης Γρεβενών της Εγνατίας Οδού, Νικόλαος Ραχανιώτη, αυτός είπε ότι η εταιρεία δεν ήταν υπεύθυνη για την προειδοποιητική σήμανση στα έργα στην περιοχή του δυστυχήματος.

«Την Πέμπτη 2 Οκτωβρίου μας κοινοποιήθηκε ένα έγγραφο του ΔΕΔΔΗΕ (σ.σ. Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας), το οποίο απευθυνόταν στην Τροχαία Ημαθίας και έκανε λόγο για δεκάλεπτη διακοπή της κίνησης στο συγκεκριμένο σημείο της οδού, λόγω έργων. Ακολούθως, στις 3 Οκτωβρίου, η Αστυνομική Διεύθυνση έβγαλε απόφαση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην οποία αναφερόταν ότι θα διακοπεί η κυκλοφορία. Τη μέριμνα των ρυθμιστικών πινακίδων και λοιπής σήμανσης για τα έργα την έχει ο εργολάβος του ΔΕΔΔΗΕ, όπως φαίνεται και στη “Διαύγεια”. Από την Εγνατία Οδό ζητήθηκαν επικουρικά δύο ομάδες άμεσης επέμβασης με βανάκια και δύο σημαιοφόροι. Ό,τι μας ζητήθηκε το προσφέραμε», σημείωσε.

Επτά καυτά ερωτήματα από τους φορτηγατζήδες

Ωστόσο, απαντήσεις σε επτά καυτά ερωτήματα, ζητά με επιστολή του το Συνδικάτο Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών, το οποίο κατηγορεί τα συναρμόδια υπουργεία για ηθική αυτουργία ενώ αφήνει υπονοούμενα για τον τρόπο που οι αρχές επιρρίπτουν όλες τις ευθύνες στον Ρουμάνο οδηγό. Τα ερωτήματα είναι τα εξής:

«Γιατί κυκλοφορούν Φορτηγά Δημόσιας Χρήσης στις Εθνικές Οδούς τα Σαββατοκύριακα, ενώ σε όλη την Ευρώπη, εκτός από συγκεκριμένες κατηγορίες, απαγορεύεται;

Γιατί δεν υπάρχουν μικτά κλιμάκια για έλεγχο προβληματικών φορτηγών (κινητές πλάστιγγες για υπέρβαρο φορτίο, ΚΤΕΟ κλπ);

Ως προς το συγκεκριμένο ατύχημα, γιατί δεν υπήρχε σήμανση εκ μέρους της Εγνατίας Οδού, με βανάκια που φέρουν προειδοποιητικά φώτα και κορίνες;

Γιατί δεν βρισκόταν η Τροχαία στο σημείο;

Ο εργολάβος, ποια μέτρα είχε πάρει για την εκτέλεση του έργου;

Γιατί η Εγνατία Οδός, η Τροχαία και ο εργολάβος δεν έκαναν εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων, στον παράπλευρο δρόμο, εφόσον γνώριζαν ότι θα είχαν ολική διακοπή της κυκλοφορίας για την επισκευή;

Γιατί η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) δεν ήταν ελεύθερη από τα ΙΧ, ώστε να υπάρχει διέξοδος διαφυγής για το φορτηγό με το πρόβλημα της υπερθέρμανσης των φρένων;” αναφέρει η επιστολή.

Συνεχίζοντας, το Συνδικάτο κατηγορεί τα συναρμόδια υπουργεία όχι μόνο για το συγκεκριμένο συμβάν αλλά και για τα δυστυχήματα των Τεμπών, του Μαλιακού και του Αλιάκμονα, επισημαίνοντας: “Με δική σας αδιαφορία συνεχίζει να ρέει το αίμα στον Μολώχ της ασφάλτου”.

“Από τη στιγμή που ο οδηγός της νταλίκας δεν ήταν Έλληνας δεν χρειάζεται να εξετάσουμε κάτι άλλο για τις συνθήκες της τραγωδίας. “Αυτός ευθύνεται για όλα”, αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση.

Απόψεις