Ξεπουλάνε την ιστορία στο γιουσουρούμ

Βγάζουν στο σφυρί τις Θερμοπύλες, αλλά ο κατάλογος των κατορθωμάτων τους περιλαμβάνει κι άλλα ανάλογα ανδραγαθήματα

Δεν πρόκειται για απλό ξεπούλημα. Πρόκειται για κανονική αποκτήνωση, κανονική κτηνωδία που διαπράττεται πάνω στο σώμα της χώρας, το υλικό σώμα, που έχει θάλασσες, κοιλάδες, βουνά, πηγές, δημόσια κτίσματα και το συμβολικό σώμα, αυτό που φέρει ιστορία και συλλογική μνήμη. Όλα στο παζάρι μέχρι να μην απομείνει τίποτα που να ανήκει σε αυτόν τον λάο, ούτε σπιθαμή γης, ούτε σπιθαμή ιστορίας.

Οι Θερμοπύλες είναι ίσως το πιο κραυγαλέο περιστατικό, γιατί  συνδέεται και με μια ηρωική στιγμή των πεδίων των μαχών. Ενας λόγος παραπάνω. Ακόμα καλύτερα για τους πλασιέ , διότι για πλασιέ πρόκειται. Αυτούς που έβγαιναν στις γειτονιές, χτυπούσαν τα κουδούνια και πουλούσαν εγκυκλοπαίδειες. Εκείνοι όπως έβγαζαν το ψωμί τους, ήταν βιοπαλαιστές. Ετούτοι εδώ βγάζουν το παντεσπάνι των επιχειρηματικών και μονοπωλιακών τρωκτικών που είναι έτοιμα  να ξεσκίσουν τις σάρκες μας.

kataraktis3 Καλύτερα, λοιπόν, που οι Θερμοπύλες φέρουν τέτοια βαριά μνήμη. Μπαίνει στην αγγελία και η ιστορία για να χτυπήσει το μεσιτικό μεγαλύτερη τιμή. Ετσι είναι αυτά. Και δεν ντρέπονται καθόλου, ούτε οι πλασιέ του ΤΑΙΠΕΔ, ούτε οι υπουργοί της περιλάλητης συγκυβέρνησης, ούτε ο ο Σαμαράς. Είναι φυσικό να μην ντρέπονται. Η μόνη μνήμη που έχει καταγραφεί πάνω τους ανεξίτηλα είναι εκείνοι των αφεντάδων τους. Εδώ, σε ετούτα τα χώματα, γι’ αυτούς δεν υπάρχουν ούτε 300 του Λεωνίδα που είπαν «Μολών Λαβέ», ούτε Κολοκοτρώνης και Καραϊσκάκης, ούτε λαός που βγήκε στα βουνά με πολέμησε το ναζισμό, ούτε κομμουνιστές που φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν, εκτελέστηκαν. Όχι, αυτά είναι  ξεπερασμένοι αναχρονισμοί, παρωχημένες εμμονές. Γι’ αυτούς υπάρχουν μόνο αφεντάδες που κραδαίνουν πορτοφόλια και φωνάζουν «επενδύσεις», χωρίς να ορωδούν προ ουδενός.

Αυτό λοιπόν που πουλάνε από τις Θερμοπύλες, δηλαδή οι ιαματικές πηγές και το ξενοδοχειακό συγκρότημα, βρίσκεται εντός κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου, αλλά λίγα μέτρα έξω από την αδόμητη Ζώνη ‘Α Προστασίας, δηλαδή τη ζώνη που δεν επιτρέπεται καμία δόμηση. Και όταν λέμε λίγα μέτρα το εννοούμε. Το πωλητήριο αφορά έκταση που απέχει μόλις 500 μέτρα από τον πυρήνα του αρχαιολογικού χώρου, που είναι ο Κολωνός, ο μικρός λόφος που έλαβε χώρα η τελική φάση της μάχης των Θερμοπυλών το 480 πΧ. Η έκταση που βγαίνει στο σφυρί τυπικά ανήκει στην προτεινόμενη Ζώνη ‘Β προστασίας του αρχαιολογικού χώρου (δηλαδή η ζώνη που επιτρέπεται η δόμηση, αλλά με περιορισμούς), η οποία ακόμα δεν έχει οριστεί, αφού χρειάζεται να προηγηθεί συνεννόηση με το ΥΠΕΚΑ. Θα γίνει κατόπιν εορτής… Θα δουν τί σχέδια έχει ο αγοραστής και αναλόγως θα αποφασίσουν.

Εχει την αξία του να σημειωθεί ότι για αυτή την κατάπτυστη αγγελία η Αρχαιολογική Υπηρεσία δεν είχε ιδέα, δεν ρωτήθηκε ποτέ, δεν θεωρήθηκε ποτέ ως η καθ’ ύλην αρμόδια που φέρει την ευθύνη για την προστασία αυτού του χώρου. Για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού δεν γνωρίζουμε να σας πούμε. Αλλά είτε γνώριζε είτε όχι, λίγη σημασία έχει. Ως μέλη αυτής της κυβέρνησης έχουν δώσει εν λευκώ έγκριση στην εκποίηση. Αρα δεν υπάρχει λόγος και να ερωτώνται για κάθε λεπτομέρεια στο μεγαλεπήβολο πρόγραμμα της ανάπτυξης.

Η ίδια δε η αγγελία αποτελεί μνημείο ντροπής. Γραπτό μνημείο, από εκείνα που οι αρχαιολόγοι και ιστορικοί το μέλλοντος θα διαβάζουν και θα ντρέπονται για τους προγόνους τους. Ολος αυτός ο εσμός των ξεπουλητάδων είναι τόσο «χαλασμένοι», έχουν απωλέσει σε τέτοια βαθμό κάθε  ικμάδα ηθικής τάξης και συνείδησης που γράφουν στην αγγελία του ΤΑΙΠΕΔ: «Περιοχή με μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον, όπου διεξήχθη η γνωστή μάχη των Θερμοπυλών μεταξύ Ελλήνων και Περσών το 480 πΧ. Σύμφωνα με την Ελληνική μυθολογία, ο Ήφαιστος, μετά από αίτηση της Θεάς Αθηνάς, δημιούργησε τις πηγές για τον Ηρακλή, προκειμένου να πλένεται και να ξεκουράζεται μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του»!!

Όπως πολύ εύστοχα μας είπε στέλεχος της αρχαιολογικής υπηρεσίας «αν είχαν ελάχιστη τσίπα θα έπρεπε να το κρύβουν. Να γράφουν ότι  βρίσκεται μακριά από την περιοχή με το ιστορικό ενδιαφέρον». Αλλά αυτό δεν θα ταίριαζε στο μοντέλο που εξυπηρετούν, δηλαδή το μοντέλο που λέει πως όλα είναι «προϊόν», όλα είναι εμπόρευμα. Και η ιστορία και ο πολιτισμός. Αλλωστε ποιο είναι το μότο του Υπουργείου Πολιτισμού; «Ο πολιτισμός είναι οικονομία». Ιδού, λοιπόν, και οι αποδείξεις.

Η λίστα της ντροπής

Οι Θερμοπύλες δεν είναι το μόνο ανδραγάθημά τους στο ξεπούλημα μνημείων, ιστορικών τόπων και κτηρίων. Εχουν κάνει και άλλα και ιδού ένας μέχρι τώρα κατάλογος.

  • Βγάζουν στο σφυρί την Ακροναυπλία, αρχαιολογικός χώρος, αλλά και ιστορικός τόπος ιδιαίτερης βαρύτητας για την ιστορία της νεότερης Ελλάδας. Εκεί φυλακίστηκε ο Κολοκοτρώνης, εκεί φυλακίστηκαν και εκατοντάδες κομμουνιστές. Επομένως στην πυρά η ιστορική μνήμη, πόσο μάλλον αν είναι τέτοια.  Γι’ αυτό το ξεπούλημα έγραψε πρόσφατα ο Ημεροδρόμος: http://www.imerodromos.gr/akronafplia/
  • Ο Τύμβος των Σαλαμινομάχων έπεσε κι αυτός στα νύχια τους, παρά τις διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου από το ΤΑΙΠΕΔ.
  •  Η μικρή χερσόνησος του Αγίου Κοσμά, που βρίσκεται σε απόσταση τεσσάρων χλμ. ΝΑ του αρχαίου Φαλήρου, έχει ταυτιστεί με την Κωλιάδα Άκρα, η οποία αναφέρεται πολλές φορές στην αρχαία ελληνική Γραμματεία. Ανασκαφές που έγιναν από τον καθηγητή Γ. Μυλωνά (1930-1931) απέδειξαν ότι η χερσόνησος κατοικούνταν ήδη από την Πρώιμη Ελλαδική Περίοδο. Το 1957 ολόκληρη η περιοχή της χερσονήσου του Αγίου Κοσμά, παρά το αεροδρόμιο του Ελληνικού, χαρακτηρίστηκε αρχαιολογικός χώρος (ΥΑ 25666/984/30-5-1957 – ΦΕΚ 265/Β/1-10-1957). Το 2013 μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ «κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή, ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου της Κωλιάδας άκρας του Αγίου Κοσμά». Η κοινή προσφυγή των &ήμων Ελληνικού- Αργυρούπολης και Αλίμου που ζητούσαν τον Μάρτιο του 2013 την αναίρεση της εν λόγω μεταβίβασης έπεσε στο κενό.
  • Στη θέση Πουνταζέζα, ανασκαμμένες αρχαιότητες έχουν ταυτιστεί με τον παραθαλάσσιο οικισμό του αρχαίου δήμου Σουνίου της Λαυρεωτικής. Σήμερα ένα μέρος του αρχαίου οικισμού, η ακμή του οποίου τοποθετείται στα κλασικά χρόνια, βρίσκεται καταποντισμένο λόγω της ανόδου της στάθμης της θάλασσας. Στην περιοχή αυτή βρίσκεται ακίνητο, επιφανείας περίπου 18,5 στρεμμάτων, κυριότητας του Ελληνικού &ημοσίου, εντός της θεσμοθετημένης αρχαιολογικής ζώνης Α΄ (απολύτου προστασίας), σύμφωνα με την απόφαση ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ/02/22053/1046 του Υπουργείου Πολιτισμού, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 562/Β/11-7-1996. Το ακίνητο αυτό μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕ&, χωρίς ανταλλάγματα κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή με την αρ. 243/7.11.2013 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων.
  • Σε απόσταση 14 χιλμ. από την πόλη της Κερκύρας βρίσκεται το Castello Bibelli. Εξαιρετικής αρχιτεκτονικής ομορφιάς κτήριο νεογοτθικού ρυθμού, που περιλαμβάνει το κυρίως Castellino και άλλα τέσσερα βοηθητικά κτήρια (συνολικής επιφάνειας 457 τ.μ.). Το κτίσμα έχει χαρακτηριστεί ως μνημείο. Ανήκει, δηλαδή, στην κατηγορία εκείνη των νεότερων πολιτιστικών αγαθών με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, πολεοδομική, εθνολογική, καλλιτεχνική και επιστημονική σημασία. Περιλαμβάνεται και αυτό στον κατάλογο του ΤΑΙΠΕΔ.
  • kastelo

 

 

 

 

 

 

  •   Η σταδιακή αρπαγή των Ξενία από το ΤΑΙΠΕΔ και ήδη ξεκινήσει. Τα Ξενιά Σκιάθου, Τσαγκαράδας, Ανδρου, Δελφών, Καρτερού στο Ηράκλειο Κρήτης, Αράχωβας, Βυτίνας έχουν ήδη πέσει στα νύχια τους. Όταν μιλάμε για Ξενία στην πραγματικότητα μιλάνε για ένα σύνολο τουριστικών καταλυμάτων που σήμερα έχουν ιστορική και αρχιτεκτονική αξία,  «σημείο αναφοράς για τους Ελληνες και ξένους αρχιτέκτονες ως μία σύγχρονη, καθαρή και ειλικρινής αρχιτεκτονική έκφραση, που με συνέπεια ερμήνευσε τις αρχές του μοντέρνου κινήματος μέσα από έναν κώδικα πολιτισμικής εντοπιότητας», όπως σημειώνουν αρχιτέκτονες σε παλαιότερο υπόμνημά τους. Τα ξενοδοχεία αυτά, ενταγμένα με πρωτοποριακό – μέχρι και σήμερα – τρόπο στο περιβάλλον τους ήταν το αποτέλεσμα ενός προγράμματος του ΕΟΤ που ξεκίνησε το 1950, το οποίο έμελλε να εξελιχθεί σε «πραγματικό εργαστήριο αρχιτεκτονικής σκέψης», αφού επικεφαλής του τέθηκε ένας από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες, ο Αρης Κωνσταντινίδης. Δικό του έργο είναι το πανέμορφο «Ξενία» Καρτερού στο Ηράκλειο (1963), ενώ το «Ξενία» των Δελφών (1953) είναι του επίσης σπουδαίου αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη. Το 2008 το «Ξενία» Βυτίνας (1965, Μπέτσιος) ήταν ένα από τα πέντε «Ξενία» που χαρακτηρίστηκαν ως μνημεία από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, ενώ το ίδιο συνέβη το 2011 με το «Ξενία» Καρτερού. Κατασκευάστηκαν συνολικά 40 Ξενία… Επομένως το ΤΑΙΠΕΔ είναι ακόμα στην αρχή του ξηλώματος.
  •   Περισσότερα από 20 ακίνητα του Υπουργείου Πολιτισμού στην Πλάκα, μαζί και το κτήριο της οδού Μπουμπουλίνας, που είναι χαρακτηρισμένο μνημείο και στεγάζει τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, περιήλθαν στην ιδιοκτησία του ΤΑΙΠΕΔ. Τα κτήρια της Πλάκας είχαν απαλλοτριωθεί από το ΥΠΠΟ για αρχαιολογικούς σκοπούς, αλλά είναι προφανές ότι κάτω από την Ακρόπολη συνιστούν φιλέτο στην κτηματαγορά. Αρα στάχτη και μπούμπερη οι αρχαιολογικοί σκοποί…
  • Ο κατάλογος θα συνεχιστεί….είναι το μόνο βέβαιο

Διαφήμιση

Τα σχόλια δεν είναι διαθέσιμα

Άποστολή άρθρου μέσο Email