Επιχειρηματικοί ανταγωνισμοί για την αρπαγή ΟΛΠ και ΟΛΘ

Στην τελική ευθεία για το ξεπούλημα των δυο μεγαλύτερων και κερδοφόρων λιμανιών της χώρας, – Πειραιά (ΟΛΠ) και Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) –  μπαίνει η κυβέρνηση, με στόχο μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2015 να τα έχει εκχωρήσει στους ιδιώτες. Χτες Πέμπτη 5 Ιουνίου συνεδρίασε το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ και ενέκρινε τα πέντε επενδυτικά σχήματα που πέρασαν στη Β φάση του διαγωνισμού για την εξαγορά του πλειοψηφικού μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε καθώς και τα οκτώ που θα συμμετέχουν στις διαδικασίες για την απόκτηση της ΟΛΘ Α.Ε.

Η εκποίηση των ΟΛΠ και ΟΛΘ έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον ισχυρών μονοπωλιακών ομίλων που θα επιχειρήσουν να βάλουν στο «χέρι» τις λιμενικές υποδομές και να αποκτήσουν τον απόλυτο έλεγχο των δυο κεντρικών «πυλών» εμπορευμάτων της Ελλάδας. Ο «συνωστισμός» των μονοπωλίων αναμένεται να φέρει όξυνση και να πυροδοτήσει υπόγειες διεργασίες. Στα χέρια του επόμενου ιδιοκτήτη θα περάσει το 67% των μετοχών – άρα και απόλυτος έλεγχος – τόσο του ΟΛΠ, όσο και του ΟΛΘ, αφού αυτό είναι το ποσοστό που έχει παραχωρήσει στο ΤΑΙΠΕΔ προς πώληση η κυβέρνηση.

Μήλον της έριδος το λιμάνι του Πειραιά

limania

Σε ότι αφορά τον ΟΛΠ, τα πέντε επενδυτικά σχήματα που πέρασαν στη Β’ φάση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του, είναι:

  • «APM Terminals, B.V.». Πρόκειται για εταιρεία Ολλανδικών  συμφερόντων που ελέγχει 64 λιμάνια σε 39 χώρες του κόσμου.
  • «COSCO Group Limited». Είναι το γνωστό κινεζικό μονοπώλιο, που ήδη έχει επενδύσεις και συμφέροντα στον λιμάνι του Πειραιά και επιδιώκει να πάρει το απόλυτο έλεγχο του.
  • «International Container Terminal Services, Inc». Είναι κοινοπραξία εταιρειών που έχει έδρα στις Φιλιππίνες.
  • «Ports America Group Holdings»Είναι επιχειρηματικός όμιλος αμερικανικών κεφαλαίων, ο οποίος διαχειρίζεται τα μεγαλύτερα λιμάνια των ΗΠΑ.
  • «Utilico Emerging Markets Limited». Πρόκειται για μεγάλη εταιρεία με έδρα τη Νέα Ζηλανδία που δραστηριοποιείται κυρίως στο πεδίο των μεταφορών αλλά και κατασκευών και έχει επενδύσεις σε πολλές χώρες του πλανήτη.

Τους επόμενους μήνες οι συγκεκριμένες πέντε εταιρείες θα αποκτήσουν πρόσβαση σε λεπτομερή στοιχεία για τα περιουσιακά στοιχεία, τα κέρδη του και στις επιχειρηματικές προοπτικές του ΟΛΠ. Θα ακολουθήσει μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2014 η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών και μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει πωληθεί το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας σε ξένα μονοπώλια.

Οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, έχουν κινητοποιήσει και τμήμα του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου, το οποίο φέρεται να μην «επικροτεί» τους χειρισμούς της κυβέρνησης για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών. Η κίνηση του νέου Δημάρχου Πειραιά, Γ. Μώραλη, να στείλει επιστολή στον πρωθυπουργό Αν. Σαμαρά και να του ζητήσει να μην προχωρήσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, αλλά να υπάρξει «παραχώρηση δραστηριοτήτων σε ιδιώτες μέσω πολυετών συμβάσεων»., σύμφωνα με πληροφορίες αποτελεί απαίτηση ισχυρών Ελλήνων πλοιοκτητών, προκειμένου να πάρουν κομμάτι από την πίτα.

Στον επιχειρηματικό πόλεμο που αναμένεται να ξεσπάσει το επόμενο διάστημα, το πάνω χέρι φαίνεται να το έχουν οι Κινέζοι της «COSCO» που έχουν τη στήριξη και Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι είναι «διακινητές» μέσω των πλοίων τους κινεζικών εμπορευμάτων. Ωστόσο, σοβαρή υποψηφιότητα θέτει και η εταιρεία της Νέας Ζηλανδία αλλά και η Αμερικάνικη πολυεθνική, για τις οποίες φημολογείται ότι στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού μπορεί και να συμμαχήσουν.

Ρωσογερμανικοί ανταγωνισμοί για τον ΟΛΘ

ΟΛΘ

Ισχυρά επενδυτικά σχήματα, ενδιαφέρονται για την απόκτηση και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Οι οκτώ εταιρείες, των οποίων ενέκρινε τις αιτήσεις το ΤΑΙΠΕΔ, είναι:

  • «APM Terminals, B.V». Είναι ο Ολλανδικός όμιλος που ενδιαφέρεται να εξαγοράσει και το λιμάνι του Πειραιά.
  • «Deutsche Invest Equity Partners, GmbH». Πρόκειται για Γερμανική πολυεθνική με έδρα το Μόναχο.
  • «Duferco Particiption Holding, SA». Είναι ελβετικός όμιλος που δραστηριοποιείται μεταξύ άλλων στη ναυτιλία, στους τομείς της ενέργειας, ενώ θεωρείται από τις μεγαλύτερες εταιρείες διακίνησης χάλυβα στην Ευρώπη.
  • «International Container Terminal Services, Inc». Πρόκειται για την εταιρεία από τις Φιλιππίνες που διεκδικεί και τον ΟΛΠ.
  • «Mitsui & Co., Ltd.». Είναι τεράστιος επιχειρηματικό όμιλος με εμπορικές δραστηριότητες σε πολλές χώρες του κόσμου.
  • «P&O Steam Navigation Company (DP World)». Είναι εταιρεία αραβικών κεφαλαίων, θυγατρική της «Dubai Port» και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κλάδο της διαχείρισης λιμένων.
  • «Russian Railways JSC / GEK TERNA S.A». Πρόκειται για τους κρατικούς «Ρωσικούς Σιδηροδρόμους», οι οποίοι σε συνεργασία με την ελληνική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συμφεοόντων Γ. Περιστέρι, επιδιώκουν να εξαγοράσουν «πακέτο» το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μαζί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (συμμετέχουν και στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ).
  • «Yilport Holding, Inc»Είναι τουρκική εταιρεία, θυγατρική του ομίλου « Yildirim» και διαχειρίζεται τέσσερα μεγάλαλιμάνια στην Τουρκία και ένα στη Μάλτα.

Προβάδισμα στην απόκτηση του ΟΛΘ, φέρετε να έχουν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι που συνεργάζονται με τη ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ. Το Ρωσικό ενδιαρφέρον, είχε καταθέσει ο υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας Σ. Λαβρόφ στη συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό Αν. Σαμαρά, κατά την διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του στην Αθήνα.  Εντονο ενδιαφέρον έχουν και οι Γερμανοί, αφού θέλουν τον έλεγχο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για να έχουν ισχυρότερη παρουσία στα Βαλκάνια. Δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΘ, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να κατατεθούν το πρώτο τρίμηνο του 2015.

 

Διαφήμιση

Τα σχόλια δεν είναι διαθέσιμα

Άποστολή άρθρου μέσο Email