Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

«Ο Αδαής και ο Παράφρων» του Τόμας Μπέρνχαρντ

«Η γνωριμία μου με τον τοξικό Αυστριακό αυτόν συγγραφέα, χρονολογείται από την ηλικία των δέκα μου χρόνων, τότε που ελάχιστα..

«Η γνωριμία μου με τον τοξικό Αυστριακό αυτόν συγγραφέα, χρονολογείται από την ηλικία των δέκα μου χρόνων, τότε που ελάχιστα πράγματα, βέβαια, μπορούσα να κατανοήσω από τον περίπλοκο κόσμο του. Πρωτοπαρουσιαζόταν, τότε, ο Μπέρνχαρντ στην Αθήνα – ήταν το έργο του «Ρίττερ, Ντένε, Φος». Αυτή η πρώτη μου επαφή με τον συγγραφέα, συμπίπτει και με την πρώτη φορά που παρακολούθησα παράσταση του Λευτέρη Βογιατζή. Εννιά χρόνια αργότερα, έμελλε να πρωτοεμφανιστώ στη σκηνή στο πλευρό του Λευτέρη. Στη μνήμη του, αφιέρωσα πέρυσι τη μετάφραση (που επιμελήθηκα μαζί με την Ισμήνη Θεοδωροπούλου) της πρώτης μου προσωπικής σκηνοθεσίας, πάλι με ένα άπαιχτο στην Ελλάδα έργο του Μπέρνχαρντ: τον «Ιμμάνουελ Καντ»».

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης, Γιάννος Περλέγκας, περιγράφει τη σχέση του με τον Αυστριακό συγγραφέα, Τόμας Μπέρνχαρντ. Το απόσπασμα είναι από το σκηνοθετικό σημείωμα, το οποίο δημοσιεύεται στην έκδοση της μετάφρασης του έργου «Ο Αδαής και ο Παράφρων» (KΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ). Ολόκληρο το σκηνοθετικό σημείωμα του Γιάννου Περλέγκα μπορείτε να το διαβάσετε ΕΔΩ. Η μετάφραση είναι του Γιώργου Δεπάστα. Το έργο παρουσιάζεται στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, για τρεις ακόμα παραστάσεις (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή).

Το έργο

Μια μεγάλη ντίβα της όπερας, η οποία πρόκειται να τραγουδήσει στον «Μαγικό Αυλό» του Μότσαρτ για διακοσιοστή εικοστή δεύτερη φορά, εξαντλημένη από την πειθαρχία που έχει επιβάλλει στον εαυτό της και από την επαναλαμβανόμενη έκθεση στο κριτικό μάτι του κοινού, αποφασίζει να ματαιώσει τις προγραμματισμένες εμφανίσεις της και να αποσυρθεί με τον τυφλό και αλκοολικό πατέρα της στην εξοχή. Εκείνος όμως, μεθύστακας και φιλοχρήματος, έχει εναποθέσει όλη του τη ζωή στην τραγουδιστική καριέρα της. Ανάμεσά τους βρίσκεται ένας γιατρός, δόκτωρας της Ιατροδικαστικής, παθιασμένος για την ανθρώπινη ανατομία, αλλά αδιάφορος για την ανθρώπινη ύπαρξη…

Μέχρι πού μπορεί να λειτουργήσει ο ανθρώπινος μηχανισμός; Τί αποτελέσματα έχει πάνω στον καλλιτέχνη η τελειομανία, η στείρα εξειδίκευση, η υπέρμετρη συγκέντρωση, ο αυτοπεριορισμός; Η τέχνη, η επιστήμη, ακόμα και η σχέση γονιού και παιδιού, αποδεικνύονται ανεπαρκείς και καταστροφικές για την πλήρωση των ανθρώπινων αναγκών. Ο Μπέρνχαρντ μετατρέπει την ιατρική σε επιστήμη της αποσύνθεσης και τη μουσική σε τέχνη της αποπροσωποποίησης και της καταστροφής.

Ο μεγάλος Αυστριακός συγγραφέας επιστρατεύει ένα γκροτέσκο, χολερικό χιούμορ για να υπογραμμίσει το υπαρξιακό άγχος των ηρώων του. Μια άγρια κωμωδία για την τραγωδία της τέχνης, της επιστήμης και της γονεΐκής χειραγώγησης.

Μικρό φωτογραφικό αφιέρωμα

Ένα μικρό φωτογραφικό αφιέρωμα στην παράσταση. Οι φωτογραφίες είναι του Ιάσονα Αρβανιτάκη. Τον ευχαριστούμε που μας τις παραχώρησε για αυτό το δημοσίευμα.

12810317_1734750306770081_2050377551_o

12810074_1734750273436751_1947346339_o

12810324_1734750500103395_392996410_o

12789832_1734750300103415_418662388_o (1)
12789644_1734750483436730_1667147158_o
12788869_1734750286770083_456117464_o
12788819_1734750296770082_496303882_o

12788613_1734750496770062_71372268_o

1

12787020_1734750476770064_526016701_o

 

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ 

 

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας

Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας

Σκηνικά – Κοστούμια: Λουκία Χουλιάρα

Κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Βοηθοί σκηνοθέτη: Ερατώ Πίσση, Στέλιος Χλιαράς,

                                Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη

Βοηθός σκηνογράφου: Γεωργία Μπούρα

Σχεδιασμός μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου

Σχεδιασμός κομμώσεων: Χρόνης Τζήμος

Σχεδιασμός ήχου: Δημήτρης Τσούκας

Φωνητική διδασκαλία: Ευαγγελία Καρακατσάνη

 

ΔΙΑΝΟΜΗ

 

Βασίλισσα της Νύχτας: Ανθή Ευστρατιάδου

Κυρία Φάργκο/Σερβιτόρος Βίντερ: Γιάννης Καπελέρης

Πατέρας: Χρήστος Μαλάκης

Δόκτωρ: Γιάννος Περλέγκας

 

Ο Γιάννος Περλέγκας μίλησε για την παράσταση (και όχι μόνο) στην ιστοσελίδα ΚΟΜΜΟΝ. Μια αναλυτική συνέντευξη που μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ. Επίσης, μπορείτε να διαβάσετε τη συνέντευξη που έδωσε στον «Ημεροδρόμο» (τον Ιανουάριο του 2015), με αφορμή την πρώτη του προσωπική σκηνοθεσία, με το έργο «Ιμμάνουελ Καντ» του Τόμας Μπέρνχαρντ. 

Σχετικά θέματα

Απόψεις