Στη Σαλαμίνα, η πίσσα καλύπτει μια περιοχή περίπου 4 χλμ. ανάμεσα στην Κυνόσουρα και τα Σελήνια. Η κατεύθυνση της πετρελαιοκηλίδας είναι νότια-νοτιοανατολική, δηλαδή από την ζώνη του Πειραιά μέχρι και το Ελληνικό και τη Γλυφάδα. Εκτιμάται ότι περίπου 400 τόνοι μαζούτ και ντήζελ έχουν διαρρεύσει στη θάλασσα, ενώ στο φορτίο του δεξαμενόπλοιου υπάρχουν ακόμη 2.000 τόνοι. Η διαρροή έχει σταματήσει και εντός της ημέρας αναμένεται να αρχίσουν οι εργασίες απάντλησης καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο.
Όπως επεσήμαινε η δήμαρχος Σαλαμίνας, Ισιδώρα Νάννου-Παπαθανασίου στην πρωινή εκπομπή της ΕΡΤ1, «Τα μαγαζιά είχαν κλείσει για διάφορες εκδηλώσεις και τους ακυρώθηκαν. Ο δήμος μας θα παραστεί πολιτική αγωγή για να έχουμε πρόσβαση στον φάκελο, ο οποίος τηρείται στο Κερατσίνι, να πάρουμε όλα τα στοιχεία, να αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πρέπει και όχι για λόγους εκδίκησης αλλά για λόγους μελλοντικής πρόληψης να ξέρουμε πώς πρέπει να τηρούνται και τι πρέπει να τηρείται ως κανόνας ασφαλείας για όλα αυτά τα πλοία τα οποία αράζουν προσωρινά και έχουν περικυκλώσει το νησί μας, το οποίο περιβαλλοντικά έχει μεγάλη επιβάρυνση από διάφορες δραστηριότητες». Ξεκαθάρισε μάλιστα, ότι πρόκειται να κάνει αγωγές. Από την πλευρά του ο Αντιπεριφερειάρχης Νήσων, Παναγιώτης Χατζηπέρος, υπογράμμισε πως «η πρώτη εκτίμηση ίσως ήταν πολύ αισιόδοξη και δεν ήταν η ενδεδειγμένη».
Τέσσερα απορρυπαντικά σκάφη έχουν ριχτεί στη μάχη απορρύπανσης. Ενδεικτικό της κρισιμότητας της κατάστασης είναι το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφάλειας και Περιβάλλοντος έχει αποστείλει σκάφος προκειμένου να συνδράμει στις προσπάθειες. Το εν λόγω σκάφος, που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά από τη χώρα μας, διαθέτει ραντάρ και αισθητήρες και μπορεί να εντοπίζει τόσο τις πετρελαιοκηλίδες, όσο και την πιθανή πορεία τους, βοηθώντας σημαντικά στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της ρύπανσης.
Η σύσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλίας ολοκληρώθηκε με τον γενικό γραμματέα να δηλώνει πως υπήρξε άμεση κινητοποίηση από την πρώτη ώρα του περιστατικού. Όπως είπε ο Διονύσης Καλαματιανός, «η ανάθεση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία στην εταιρεία καθαρισμού έγινε σε λιγότερο από τέσσερις ώρες». Αυτή τη στιγμή η επικέντρωση των ενεργειών βρίσκεται στη απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο, προκειμένου να μην υπάρξει άλλη διαρροή ρυπογόνων ουσιών, αλλά και στον εντοπισμό των πετρελαιοκηλίδων που υπάρχουν στη θάλασσα με σκοπό τη συλλογή τους, είπε και σημείωσε πως οι επιχειρήσεις στις ακτές γίνονται με τα πλέον σύγχρονα μέσα και το υπουργείο Ναυτιλίας είναι εδώ για να ελέγχει την όλη επιχείρηση και τις ενέργειες των ιδιωτών. Σχετικά με το χρόνο που θα διαρκέσει η επιχείρηση απορρύπανσης, ο γενικός γραμματέας δήλωσε ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη εκτίμηση, αλλά η εταιρεία καθαρισμού και όσοι άλλοι εμπλέκονται αναφέρουν περίπου σε ένα μήνα. «Δεν ξέρουμε αυτή τη στιγμή την έκταση της θαλάσσιας μόλυνσης, αλλά όταν όταν έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία και γι αυτό θα είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε» ανέφερε.
Ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιώς, Γιώργος Γαβρίλης, μίλησε για ένα από τα μεγαλύτερα περιστατικά τα τελευταία χρόνια, δηλώνοντας ότι «δεν είναι εμφανείς οι λόγοι και τα αίτια βύθισης του πλοίου το οποίο είχε 2.5000 τόνους πετρέλαιο. Και δεν είναι εμφανείς, από τη στιγμή που δεν έχει προκύψει πρόσκρουση ή δεν υπήρχε έντονη θαλασσοταραχή ή τρικυμία. Η επέκταση της ρύπανσης γίνεται με ταχύτητα που μας κάνει να ανησυχούμε». Οι προσπάθειες των σκαφών αντιρρύπανσης, για την αντιμετώπιση κομματιών πετρελαιοκηλίδας που δημιουργήθηκαν στα Σελήνια και την Κυνόσουρα αλλά και σε Φρεαττύδα και Πειραϊκή συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες περισσότερα από 60 άτομα ιδιωτικού συνεργείου επιχειρούν εντατικά από το πρωί στην παραλία του Παρασκευά στα Βοτσαλάκια αλλά και στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων.
Ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου ανάρτησε στο facebook φωτογραφίες με την πετρελαιοκηλίδα στις ακτές της Γλυφάδας. Στο κείμενό του σημειώνει πως «δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» στη Σαλαμίνα έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο». «Η μάχη είναι άνιση. Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Παράλληλα, ένα ειδικό σκάφος προχωρά στον καθαρισμό των υδάτων».
Η «συγγνώμη» της εταιρείας και οι διαψεύσεις
Εν τω μεταξύ η πλοιοκτήτρια εταιρεία «Αγία Ζώνη ναυτική εταιρεία» του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ», το οποίο ναυάγησε προκαλώντας τη μεγάλη ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία εκφράζει τη λύπη και ταυτόχρονα διαψεύδει τα σενάρια περί «μη καταλληλότητας του πλοίου».
«Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειές μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, που θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία για το σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.
«Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον» σημειώνει, ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου ενημερώνει ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει.
Επισημαίνει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν σε ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί. «Η “υποψία” που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της» καταλήγει η πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Πηγή: tvxs.gr
Ερώτηση του ΚΚΕ για τη διερεύνηση των αιτιών του ναυαγίου και την απορρύπανση της περιοχής
Ερώτηση για την εκτεταμένη θαλάσσια ρύπανση από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου στην περιοχή της Σαλαμίνας κατέθεσαν στη Βουλή προς τους υπουργούς Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος οι βουλευτές του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου, Γιάννης Γκιόκας, Λιάνα Κανέλλη, Χρήστος Κατσώτης και Θανάσης Παφίλης.
Ζητούν, μεταξύ άλλων, την άμεση διερεύνηση των πραγματικών αιτιών του ναυαγίου, την απορρύπανση της περιοχής και την οικονομική βοήθεια των πληγέντων.
Αναλυτικά η Ερώτηση αναφέρει:
«Το ναυάγιο του Δεξαμενόπλοιου “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” στις 10/9/17 στην περιοχή της νήσου Αταλάντης στη Σαλαμίνα έχει προκαλέσει μεγάλης έκτασης θαλάσσια ρύπανση με καταστροφικές περιβαλλοντικές και σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις. Η πετρελαιοκηλίδα έπληξε ιδιαίτερα τη Σαλαμίνα και επεκτάθηκε στην Πειραϊκή ακτή και τη Φρεαττύδα, καταστρέφοντας παραλίες, αλιευτικές και τουριστικές περιοχές, ενώ η δυσοσμία είναι αφόρητη.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είναι πολύ μεγάλες. Τα μέτρα εξασφάλισης της στεγανοποίησης του πλοίου και απορρύπανσης ήταν ανεπαρκέστατα, χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Ενώ ακόμα και στη συνέχεια τα μέσα και τα συνεργεία που διατέθηκαν ήταν αναντίστοιχα με το μέγεθος της ρύπανσης και της καταστροφής. Ουσιαστικά ολόκληρος ο Σαρωνικός Κόλπος απειλείται με οικολογική καταστροφή απροσδιόριστων διαστάσεων.
Το ναυάγιο του Δεξαμενόπλοιου “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” αναδεικνύει τα οξυμένα προβλήματα που αφορούν τόσο την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, όσο και την προστασία του περιβάλλοντος. Η οδυνηρή αυτή εξέλιξη τονίζει πως το κυνήγι του εφοπλιστικού κέρδους και η πολιτική που υπηρετεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου είναι πηγή μεγάλων κινδύνων για τους ναυτεργάτες, για το λαό μας.
Το πλοίο που ναυάγησε είναι υπερήλικο, 45 ετών και το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, οι αρμόδιες αρχές, το είχαν εφοδιάσει με πιστοποιητικά ασφάλειας και αξιοπλοΐας, παρά το γεγονός ότι αντικειμενικά, αλλά και μέσω καταγγελιών έχει αναφερθεί πως το πλοίο ήταν επικίνδυνο και επικρατούσε διαλυτική κατάσταση στο μηχανοστάσιο, ήταν πολύ φθαρμένες, διάτρητες οι σωληνώσεις κ.ά.
Η οργανική σύνθεση είναι ανεπαρκής και το πλοίο -αν και φορτωμένο- με καύσιμα και αγκυροβολημένο διέθετε μόνο δύο μέλη του πληρώματος στη βάρδια.
Σε μια περιοχή, με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά που υπάρχει πολύ αυξημένη κίνηση δεξαμενόπλοιων και υγραεριοφόρων πλοίων με επικίνδυνα φορτία, που -σε περίπτωση ατυχήματος- μπορεί να τεθούν σε κίνδυνο πολλές ανθρώπινες ζωές και να προκληθούν μεγάλες ζημιές, τα μέτρα πρόληψης – ασφαλείας είναι ανεπαρκέστατα ή και ανύπαρκτα. Ενώ, όπως αποδείχθηκε, ο κρατικός μηχανισμός ούτε είναι προσανατολισμένος, ούτε διαθέτει τα κατάλληλα μέσα, γι’ αυτό και δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της έγκαιρης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης του ναυαγίου.
Επιβεβαιώνεται ότι -και σε αυτό τον τομέα- οι ανάγκες του λαού για προστασία από τέτοια φαινόμενα δεν χωράνε στις επιδιώξεις του κεφαλαίου για κερδοφορία. Ο κρατικός προϋπολογισμός, που απλόχερα δίνει δισ. ευρώ στο κεφάλαιο, είναι ιδιαίτερα φειδωλός όσον αφορά τις λαϊκές ανάγκες. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, το Υπουργείο Ναυτιλίας, μαζί με τους εφοπλιστές, συνεχίζουν την πολιτική των προκατόχων τους, των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα με την οποία όλα υποτάσσονται στο κέρδος, περιφρονώντας επιδεικτικά τους κανόνες ασφαλείας και αξιοπλοΐας των πλοίων.
Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου στη Σαλαμίνα αποδεικνύει πως το κίνητρο του κέρδους δεν μπορεί να συμβαδίσει με την προστασία της ζωής και της υγείας των εργαζομένων, την προστασία του περιβάλλοντος. Γι’ αυτό απαιτείται η κυβέρνηση να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα, για την άμεση αντιμετώπιση της ρύπανσης και η πλοιοκτήτρια εταιρεία να αναλάβει το κόστος, για να μη μετακυλιστεί στο λαό.
Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί τι άμεσα μέτρα θα πάρουν:
– Για την άμεση διερεύνηση των πραγματικών αιτιών του ναυαγίου, τη μη τήρηση των κανόνων αξιοπλοΐας – ασφαλείας του πλοίου και την πραγματοποίηση αυστηρών ελέγχων ιδιαίτερα σε υπερήλικα πλοία.
– Για την απορρύπανση της περιοχής που έχει γεμίσει πετρέλαιο και πίσσα συνεχίζοντας να μολύνει το Σαρωνικό και ταυτόχρονα να δοθεί άμεσα οικονομική βοήθεια σε μικροεπαγγελματίες αυτοαπασχολούμενους στον τουρισμό, την εστίαση κ.ά., αλλά και στους ψαράδες, που πλήττονται οικονομικά από τις επιπτώσεις της ρύπανσης, με απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και άλλους φόρους, το πάγωμα δανείων κ.ά.
– Για την κατάρτιση σχεδίου και τη λήψη ουσιαστικών μέτρων πρόληψης ναυτικών ατυχημάτων.
– Για την εξασφάλιση οργανικών συνθέσεων που αντιστοιχούν στις ανάγκες των πλοίων, την επαρκή στελέχωση των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών και τον ουσιαστικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης, από ελεγκτικούς μηχανισμούς, όπως και για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων ασφάλειας των πλοίων και των λιμανιών, τη διασφάλιση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, συνολικά των εργαζομένων, της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, από ενδεχόμενα “ατυχήματα” μεγάλης έκτασης».
Πηγή: 902.gr